مقالات اجاق گاز

دلایل روشن نشدن گاز رومیزی+راهکار های درست کردن آن👩🏻‍🍳

دلایل روشن نشدن گاز رومیزی

روشن نشدن اجاق گاز می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. این موضوع ممکن است فعالیت های روزمره شما را دچار اختلال کند. برای رفع این مشکل، ابتدا باید بررسی کنید که مشکل روشن نشدن اجاق گاز از کجا نشات می گیرد. این مشکلات ممکن است به دلیل ایرادات فنی و خرابی در اجزای اجاق گاز رخ دهند. در برخی موارد نیز نحوه استفاده و نگهداری از اجاق گاز ممکن است دلیل خرابی و روشن نشدن آن باشد. اما به طور کلی، شما می توانید خودتان بسیاری از مشکلات اجاق گاز را رفع کنید و نیازی به تعمیرکار نخواهید داشت. اما در صورتی که روشن نشدن گاز به دلیل خرابی قطعات و تجهیزات داخلی آن باشند، قطعاً به کمک یک فرد متخصص نیاز خواهید داشت. برای بررسی بیشتر عوامل تاثیرگذار در روشن نشدن اجاق گاز در ادامه همراه ما باشید.

مهم‌ترین دلایل روشن نشدن گاز رومیزی

بررسی قطعات مختلف اجاق گاز، اولین گام برای عیب یابی و رفع مشکل حل نشدن گاز به شمار می رود. دلایل مختلفی ممکن است باعث روشن نشدن اجاق گاز شوند. از همین رو، پیش از اقدام به تعمیرکار بهتر است خودتان نگاهی به بخش های مختلف اجاق گاز بیندازید و تا حد امکان مشکلات قابل حل را رفع کنید. رایج ترین مشکلاتی که سبب روشن نشدن اجاق گاز می شوند، مربوط به موارد زیر هستند :
1- وجود نشتی در گاز
2- جمع شدن رسوب و چربی
3- خیس شدن سر شعله ها
4- آسیب دیدگی شیر یا ولوم
5- جای گذاری نامناسب سرشعله یا سرپوش
6- خرابی در ترموکوپل

بررسی خرابی فندک و تأثیر آن روی روشن نشدن اجاق گاز

یکی از شایع ترین دلایلی که سبب روشن نشدن اجاق گاز می شود، خرابی فندک گاز است. در اجاق گازهای مختلف از فندک های اتوماتیک و غیر اتوماتیک استفاده می شود. بسته به این که فندک گاز شما چه نوع است، باید عیب یابی را از قیمت های مختلف آن شروع کنید. این احتمال وجود دارد که الکترودهای آن دچار آسیب شده باشند. همچنین، ممکن است سیم ها و اتصالات فندک آسیب دیده باشند که در صورت بررسی، قابل مشاهده خواهند بود.

تعمیر فندک گاز رومیزی

برای پیدا کردن مشکلات مربوط به خرابی فندک، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید :
1- ابتدا الکترودهایی که به قسمت جرقه زن گاز مربوط می شوند را بررسی کنید
2- سپس بررسی کنید که سیم ها و اتصالات سالم باشند
3- قطعات فرسوده و خراب را پیدا کنید
در صورتی که مشکل روشن نشدن گاز مربوط به موارد بالا می شود، می توانید اقدام به تعمیر آن‌ها نمایید. اما اگر با رفع این موارد، همچنان مشکل برطرف نشد باید با فردی متخصص تماس بگیرید.

روشن نشدن اجاق گاز به دلیل خیس بودن سر شعله ها

روشن نشدن گاز همیشه به دلیل خرابی قطعات اتفاق نمی افتد. شاید مسئله ساده ای مانند خیس بودن سر شعله ها مانع روشن شدن آن‌ها شده باشد. وجود چربی و مایعات بر روی سرشعله های گاز می تواند سبب روشن نشدن اجاق گاز شود. اما این مشکل به راحتی رفع خواهد شد. برای این کار، تنها کافیست سرشعله های گاز را با آب و مواد شوینده به خوبی تمیز کرده و پس از آن خشک کنید. دقت کنید که سر شعله ها همیشه باید تمیز و خشک باشند. حتی اگر قسمتی از آن‌ها خیس باشد، باعث می شود شعله گاز به صورت یکنواخت پخش نشود. بنابراین، به صورت مداوم سرشعله های اجاق گاز را تمیز و خشک نمایید.

رفع نشتی در شلنگ اجاق گاز

نشتی شیلنگ گاز از دیگر مواردی است که سبب روشن نشدن شعله گاز می شود. در صورتی که اجاق گاز نشتی داشته باشد، می تواند خطر آفرین شود. به همین دلیل، اگر شعله های گاز روشن نمی شوند، بهتر است با احتیاط شلنگ گاز را مورد بررسی قرار دهید تا نشتی نداشته باشد. شما باید اتصالات شیر اصلی گاز به اجاق را بررسی کنید. اگر مشکل و نشتی در این قسمت وجود داشته باشد، باید به سرعت اقدام به تعویض شلنگ نمایید. توصیه می شود برای جلوگیری از نشتی، شلنگ گاز را با بست های استاندارد و مقاوم اتصال دهید.

خراب بودن شیر یا ولوم دستگاه دلیل روشن نشدن اجاق گاز

اگر از اجاق گازهایی استفاده می کنید که به صورت اتوماتیک روشن می شوند، باید پیچ ولوم و یا شیر دستگاه را نیز بررسی کنید. در این مدل از اجاق گازها، شعله ها با پیچ ولوم روشن می شوند. خرابی این قسمت از گاز یک مسئله رایج است که باعث روشن نشدن اجاق می شود. در صورتی که دستگیره ولوم آسیب دیده باشد، به احتمال زیاد باید آن را تعویض کنید. نکاتی که در مورد ولوم گاز باید به آن‌ها دقت کنید، شامل موارد زیر می شوند :
1- با خرابی ولوم گاز، ممکن است جرقه زنی اتفاق نیافتد
2- معمولاً ولوم ها را می توانید به صورت تکی از بازار تهیه کرده و خودتان تعویض کنید
3- توصیه می شود حتماً قطعاتی تهیه کنید که به صورت فابریک برای اجاق گاز شما باشند

خراب شدن ترموکوپل علت روشن نشدن اجاق گاز

ترموکوپل از قطعات مهم در اجاق گاز است که باعث جلوگیری از بروز حوادث می شود. در صورتی که این قطعه دچار آسیب و خرابی شود، ممکن است در روشن شدن اجاق گاز اختلال ایجاد شود. ترموکوپل یک مولد جریان الکتریکی است که به عنوان یک سیستم ایمنی در وسایل گازسوز در نظر گرفته می شود. از همین رو، زمانی که یکی از قطعات اجاق گاز عملکرد درستی نداشته باشند، ترموکوپل سبب قطع جریان گاز شده و از روشن شدن شعله ها جلوگیری می کند. برای بررسی سلامت ترموکوپل، ابتدا باید ولوم اجاق گاز را برای چند ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید. در صورتی که شعله روشن نماند، یعنی ترموکوپل خراب است و نیاز به تعمیر دارد.

چه کنیم اجاق گاز خراب نشود؟

تا به اینجا، شایع ترین دلایل روشن نشدن اجاق گاز را بررسی کردیم. در نظر داشته باشید که روشن نشدن شعله گاز می تواند یک زنگ خطر باشد و بنابراین، شما باید به سرعت علت آن را جویا شوید. اما برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می شود تمامی اقدامات ایمنی و مراقبتی را انجام دهید تا اجاق گاز شما دچار مشکل نشود. برای این کار، کافیست به صورت مداوم صفحه اجاق گاز رومیزی را از روغن و چربی ها تمیز کنید. اتصالات گاز را بررسی کنید و از سالم بودن قطعات اجاق گاز اطمینان حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *