مقالات سینک

سینک براق یا مات ؟ کدام انتخاب بهتری است؟

سینک براق یا مات

سینک یکی از لوازم اصلی و مهم آشپزخانه است. این تجهیز در ظاهر آشپزخانه تأثیر زیادی دارد. سینک ظرفشویی را می توان از منظر جنس، ظاهر، ابعاد، تعداد لنگه ها، رنگ و … تقسیم بندی کرد. سینک ظرفشویی از نظر ظاهر به دو دسته سینک براق و مات تقسیم بندی می شوند. هرکدام از این دو نوع مزایا و معایب خود را دارند. برای مثال سینک برای نیاز به تمیزکاری و نظافت دوره ای بیشتری دارد و قطرات آب بر آن اثر می گذارد، اما سینک مات به نظافت دوره ای کمتری نیاز خواهد داشت. به منظور کسب اطلاعات در خصوص ویژگی های هرکدام از سینک ها و اینکه بهتر است کدامیک از این دو نوع انتخاب شوند تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سینک براق

سینک ظرفشویی را می توان از نظر ظاهر به دو دسته سینک براق و مات دسته بندی کرد. سینک براق متناسب با نام خود ظاهری براق تر در مقایسه با سینک مات دارد. اغلب جنس سینک براق از استیل، چدن و یا مس است. اگر جنس سینک براق از استیل باشد، آن را از استیل بدون آلیاژ تهیه می نمایند تا سینک در برابر رطوبت مقاوم بوده و زنگ نزند. برخی مواد شیمیایی و خورنده سبب آسیب به این سینک ها شده و قابلیت صاف و براقیت آن ها را از بین برده و آن ها را تبدیل به سینکی مات می کنند.
علاوه بر متریال استیل، چدن و مس می توان از شیشه در سینک براق استفاده کرد. شیشه مورد استفاده در سینک های براق از جنس سکوریت و نشکن هستند.سینک های شیشه ای اگرچه از شیشه نشکن تولید می شوند اما دوام آن ها از سینک های استیل کمتر بوده و احتمال آسیب به آن ها بسیار بالا است. در صورت استفاده از شیشه سکوریت نشکن در سینک شیشه ای براق، لازم است بطور مداوم سینک لکه گیری شود، زیرا قطرات آب بر سینک شیشه ای لک می گذارند و نیازمند نظافت زیاد جهت از بین بردن لکه ها خواهید بود.

سینک مات

سینک مات نیز از جنس استیل، چدن و یا مس خواهد بود. تنوع طرح و رنگ در سینک مات بیشتر است، زیرا دیگر نیازی به یک دست، صاف و صیقلی بودن استیل نیست. علاوه بر متریال یاد شده می توان از سنگ در سینک آشپزخانه استفاده کرد. سینک سنگی که در دسته سینک های مات قرار می گیرند در مقایسه با دیگر سینک ها بسیار گران تر بوده و در ساختمان های مجلل و خاص مورد استفاده قرار می گیرد. سینک سرامیکی از دیگر متریال های مورد استفاده در سینک مات است. می توان سینک سرامیکی را بهترین سینک در مقابل خط و خش در نظر گرفت. سینک سرامیکی در رنگ های مختلفی تولید شده و در برابر دیگر سینک ها نصب آن ها کمی مشکل تر است. سینک گرانیتی نیز از دیگر سینک های مات هستند که یکپارچه نصب شده و ظاهری زیبا دارند. سینک های گرانیتی با گذشت زمان و در صورت عدم نگهداری مناسب و ایجاد خط و خش بر آن ها دچار آسیب شده و زیبایی خود را از دست می دهند.

سینک براق یا مات کدام بهتر است؟

انتخاب میان سینک براق یا مات بستگی به سلیقه افراد دارد، اما سینک توکار اخوان نوع براق و یا مات را در اختیار دارد. اغلب افرادی که سینک براق انتخاب می کنند می بایست بطور منظم تری و در فواصل زمانی کوتاه تری سینک براق را نظافت نمایند و در استفاده از مواد شوینده در سینک مراقب باشند، زیرا برخی از مواد خورنده سبب از بین رفتن براق بودن سینک می شود. استفاده از سینک شیشه ای نیز به عنوان سینک براق در عین زیبایی، همراه با خطر شکستن خواهد بود. قیمت سینک اخوان از نوع براق نیز در مقایسه با قیمت سینک اخوان از نوع مات بیشتر است. تنوع نوع و رنگ در سینک براق اخوان اندکی کمتر است و متقاضیان موارد قابل انتخاب کمتری دارند، اما سینک مات به نظافت کمتری نیاز داشته، تنوع نوع و رنگ بیشتری دارد و مقاومت بیشتری در برابر خورندگی و ضربه خواهد داشت. با مقایسه مزایا و معایب هرکدام از سینک ها و بررسی آن ها به تناسب شرایط خانواده می بایست یکی از این دو نوع سینک انتخاب شود.

نکات قابل توجه در خرید سینک ظرفشویی

در خرید سینک ظرفشویی فارق از براق یا مات بودن سینک به موارد با اهمیت دیگری نیز می بایست توجه شود. برخی از موارد قابل توجه در خرید سینک ظرفشویی عبارتند از:
محل قرارگیری سینک در آشپزخانه: اندازه و ابعاد سینک ظرفشویی می بایست با ابعاد آشپزخانه مطابقت داشته باشد. استفاده از سینک ظرفشویی با ابعاد کوچک در آشپزخانه بزرگ و یا بالعکس موجه نیست.
مشخص کردن هدف از خرید سینک ظرفشویی: برخی افراد ظروف و مواد غذایی را در سینک شستشو می دهند حال آنکه برخی دیگر ظروف را در ماشین ظرفشویی قرار داده و تنها مواد خوراکی مانند میوه، سبزی، مرغ و … در سینک شستشو می دهند. در صورتی که هدف از خرید سینک بیشتر متمرکز بر شستن سبزی و میوه باشد، می توان از سینک ظرفشویی کوچک نیز استفاده کرد.
تصمیم گیری در خصوص رنگ و نوع سینک: با در نظر گرفتن بودجه مورد نیاز برای خرید سینک ظرفشویی می بایست مشخص شود که سینک توکار، روکار و یا سینک براق یا مات، از چه جنسی و در چه رنگی خریداری شود. سینک ظرفشویی می توان از استیل، چدن، مس، سنگ، سرامیک، گرانیت و … باشد. هرکدام از این متریال ها می توانند براق و یا مات باشند. بنا به نوع انتخاب و نیاز می بایست تشخیص داده شود که چه نوع سینکی در چه رنگی خریداری شود.
تعداد لگن سینک: سینک های ظرفشویی می توانند تک لنگه، دو یا سه لنگه باشند. هرکدام از این لنگه ها می توانند دارای سایزی یکسان و یا متفاوت با یکدیگر باشند. متناسب با ابعاد آشپزخانه و میزان استفاده از سینک بهتر است مشخص شود که سینک ظرفشویی چند لنگه باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *