مقالات فر

چگونه فر آشپزخانه را تمیز کنیم؟

چگونه فر آشپزخانه را تمیز کنیم

یکی از سخت‌ترین قسمت‌های منزل برای نظافت و تمیز کردن است و بر حسب اتفاق تمیز بودن آشپزخانه مهم‌ترین مسئله در مورد نگهداری منزل است.

دکوراسیون منزل شما تا حد زیادی به زیبایی آشپزخانه تان بستگی دارد. در این میان مهم‌ترین قسمت‌هایی که باید به نظافت آنها توجه کرد، سینک ظرفشویی، اجاق گاز و فِر هستند که تمیز بودن آنها به توجه ویژه‌ای احتیاج دارد.

در این مطلب به روش‌ها و تکنیک‌های تمیز کردن فِر آشپزخانه می‌پردازیم و سعی می‌کنیم که برای افراد زیادی سوال برانگیز است. لطفاً تا انتها با سازه کالا همراه باشید.

هر چند وقت یکبار فر را تمیز کنیم؟

مدت زمان تمیز کردن فر تا حد زیادی به روال آشپزی شما بستگی دارد. برخی غذاهایی که به صورت اتفاقی روی فر ریخته یا سرریز شده‌اند باید به صورت فوری تمیز شوند. همچنین در صورتی که به طور روزانه از فر استفاده می‌کنید باید زمانی که برخی علائم را مشاهده کردید، فر آشپزخانه را تمیز کنید. این علائم عبارتند از:

  • زمانی که درب فر به چربی آغشته شده و لکه‌های مشهودی دارد
  • زمانی که کف فر پوسته پوسته‌های مواد غذایی دارد یا باقی مانده غذا روی فر مشهود است.
  • زمانی که به نظر می‌رسد لکه‌های سوخته غذا فضای داخلی فر را اشغال کرده‌اند.
  • زمانی که با روشن شدن فر بوی روغن یا سوختگی حس می‌کنید.
  • زمانی که با روشن شدن فر کمی دود احساس می‌کنید.
  • زمانی که احساس می‌کنید فر از نظر ظاهری در سطح ایده‌آل خود قرار ندارد.
تمیز کردن فر

مراحل قبل از تمیز کردن فر آشپزخانه

ممکن است فر آشپزخانه شما قابلیت خودپاک ساز داشته باشد که در این صورت هنگامی که فر کمی کثیف است می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. این قابلیت به صورتی است که فر دمای خود را به 300 تا 400 درجه سانتی گراد می‌رساند.
این گرمای زیاد به صورت خودکار باعث ذوب شدن لکه‌های چربی و باقی مانده‌های غذا می‌شود. بعد از اتمام پاک‌سازی خودکار، کف فر خاکسترهای سفیدی باقی می‌ماند که با یک دستمال تمیز می‌شوند.

تمیز کردن فر آشپزخانه با این روش بسیار آسان و بهینه است. پس اگر این قابلیت را در فر خود مشاهده می‌کنید سعی کنید هر زمان که فر کثیف شد از آن استفاده کنید.

اما زمانی که فر شما خیلی کثیف شده و لکه‌های چربی و غذاهای سوخته بیش از حد انباشته شده اند، خود پاک‌سازی فر کارآمد نیست.

این چربی‌ها ممکن است در اثر حرارت زیاد آتش بگیرند و این حتی برای دستگاه هم خطرناک است. ضمناً در هنگام استفاده از این روش برای تمیز کردن فر آشپزخانه، هرگز نباید منزل را ترک کنید تا بتوانید از اتفاقات و حوادث ناگهانی جلوگیری کنید.

مراحل تمیز کردن فر آشپزخانه

تمیز کردن فر آشپزخانه باید به ترتیب مراحل خاصی پیش برود تا نتایج مناسبی در پی داشته باشد. مراحل این کار به ترتیب شامل:

  • تمیز کردن سینی فر
  • تمیز کردن توری فلزی فر
  • تمیز کردن کامل فضای داخلی فر
  • برق انداختن فضای داخلی فر
  • تمیز کردن درب و شیشه فر آشپزخانه
تمیز گردن فر

مرحله اول

در مرحله اول تمیز کردن فر آشپزخانه، سینی را تمیز می‌کنیم. سینی در فضای داخلی فر قرار دارد و معمولاً با چربی زیادی آلوده می‌شود. برای تمیز کردن سینی آن را از فر جدا می‌کنیم و داخل سینک پر از محلول تمیز کننده قرار می‌دهیم. برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از هر محلولی شامل آب و صابون یا حتی وایتکس استفاده کنید. سینی باید به مدت 20 دقیقه داخل محلول بماند و سپس با استفاده از اسفنج تمیز ذرات غذا را که باقی مانده‌اند پاک کنید.

در صورتی که مواد غذایی به صورت خیلی چسبناک یا سوخته بروی سینی چسبیده‌اند باید از شوینده‌های قوی‌تری استفاده کنید و برای مدت طولانی‌تر سینی را در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید از سیم‌های ظرفشویی که خیلی زبر هستند برای زدودن این مواد استفاده کنید؛ چرا که خط افتادن سینی از نظر ظاهری هیچ اهمیتی ندارد.

مرحله دوم

در مرحله بعد شما باید مهم‌ترین قسمت فِر یعنی توری فلزی را تمیز کنید. توری‌های فر آشپزخانه معمولاً چربی زیادی را به خود جذب می‌کنند و تمیز کردن آنها سخت‌تر از سینی است و زمان بیشتری می‌برد. برای تمیز کردن این توری‌ها هم بهتر است آن را از فِر جدا کنید و داخل محلولی که قبلاً به آن اشاره کردیم قرار دهید. بهتر است این توری‌ها را تا 1 ساعت در این محلول قرار دهید و بعد از آن به راحتی لکه‌های چربی و غذا را پاک کنید.

تمیز کردن فر آشپزخانه تا حد زیادی به اهتمام در تمیز کردن توری‌ها بستگی دارد. بنابراین توصیه می‌شود برای اینکار حتماً از فرچه‌های قوی نیز استفاده کنید تا بتوانید آن را به طور کامل تمیز کنید. همچنین در صورتی که لکه‌ها برای مدت طولانی روی سطح توری‌ها باقی مانده‌اند، می‌توانید از شوینده‌های قوی مثل وایتکس برای زدودن آنها استفاده کنید.

مرحله سوم

مرحله سوم از تمیز کردن فر آشپزخانه راحت‌تر از سایر مراحل است و شامل تمیز کردن فضای داخلی دستگاه می‌شود. برای تمیز کردن این فضا نمی‌توانید از محلول‌های شوینده استفاده کنید و باید خرده‌های مواد غذایی را با جاروبرقی یا دستمال کمی مرطوب پاک کنید. بعد از اینکه تمام آلودگی‌های ظاهری فر از بین رفت، نوبت به برق انداختن فر می‌رسد که بهترین ترفند برای نظافت است.

مرحله چهارم

همانطور که گفتیم فضای داخلی فر را می‌توان با جارو برقی تمیز کرد. اما برای اینکه این بخش را به طور کامل برق بیاندازید و طوری به نظر برسد که کاملاً تمیز شده است. برای اینکار می‌توانید به جای استفاده از شوینده‌های شیمیایی از موادی مثل جوش شیرین یا سرکه به همراه آب گرم استفاده کنید که واقعاً فر را برق می‌اندازد.

با اسپری کردن محلول خانگی مورد نظر روی سطوح آلوده و مدتی انتظار می‌توانید تمیزی و درخشندگی را برای فر آشپزخانه خود به ارمغان بیاورید. فقط باید توجه داشته باشید که برای این کار از دستمال نرم استفاده کنید و بعد از اتمام مراحلی که گفتیم دوباره با آب گرم سطوح را شستشو دهید تا اثری از شوینده مورد نظر باقی نماند. بعد از آن هم فر را خشک کنید و از برق افتادن آن لذت ببرید.

در این روش ته فنجان را از سرکه پر می‌کنید و با دو فنجان از آب گرم مخلوط می‌کنید تا به غلظت مناسب برسید. بعد از آن مقدار کمی از مایع ظرفشویی و جوش شیرین را به این محلول اضافه می‌کنید و داخل ظرف شیشه پاک‌کن می‌ریزید.

چگونه فر را تمیز کنیم

مرحله آخر

در آخر باید درب و شیشه فر را با استفاده از تکنیک‌های خاصی تمیز کنید. اگر آلودگی این قسمت خیلی زیاد نیست می‌توانید با استفاده از شیشه پاک کن هم این کار را انجام دهید. اما در صورتی که آلودگی از سطح انتظار شما بیشتر است، می‌توانید از محلول آب گرم و سرکه استفاده کنید.

برای اینکار با استفاده از اسفنج محلول را روی سطح درب بریزید و سعی کنید تمام قسمت‌های آن را تمیز کنید. سپس با استفاده از روزنامه و شیشه پاک کن های معمولی سطح فر آشپزخانه را برق بیاندازید.

اکنون تمام قسمت‌های داخلی و بیرونی فر آشپزخانه شما تمیز شده و حتی از روز اول تمیزتر به نظر می‌رسد. پس از این می‌توانید با استفاده از پهن کردن کاغذهای روغنی در سینی فر از آلودگی و کثیف شدن بیش از حد فر جلوگیری کنید.

فر توکار اخوان

مشاهده کنید: قیمت فر داتیس با تخفیف ویژه در فروشگاه سازه کالا

مشاهده کنید: قیمت فر اخوان با تخفیف ویژه در فروشگاه سازه کالا

سایر روش ها برای تمیز کردن فر آشپزخانه

علاوه بر محلولی که قبلاً به آن اشاره کردیم، می‌توانید از تمیزکننده‌های طبیعی دیگری نیز برای تمیز کردن فر آشپزخانه و برق انداختن آن استفاده کنید. در ادامه دو روش دیگر برای اینکار را ذکر می‌کنیم:
در روش اول می‌توانید فضای داخلی و خارجی فر را با استفاده از آمونیاک تمیز کنید. برای اینکار به دو فنجان پودر آمونیاک احتیاج دارید. این پودر را می‌توانید با استفاده از اسفنج روی قسمت‌های آلوده بپاشید و بعد با استفاده ازآب آن را پخش کنید. برای اینکار باید توجه داشته باشید که با آب گرم آمونیاک را به طور کامل از روی سطوح پاک کنید تا بوی نامطبوع آن روی فر باقی نماند. با این کار فر برق می‌افتد و هیچ آلودگی روی آن باقی نمی‌ماند.
روش دوم تمیز کردن فِر آشپزخانه با استفاده از نوشابه است. برای اینکار باید از نوشابه‌های گازدار و به خصوص نوشابه مشکی برای تمیز کردن چربی از روی سطوح داخلی فر مثل سینی و سایر قسمت‌ها بهره ببرید. البته باید نوشابه را حدود 15 دقیقه روی سطوح نگه دارید و بعد آن را با آب گرم شستشو دهید. در صورتی که خود نوشابه را به خوبی از روی سطوح فر آشپزخانه تمیز نکنید، به دلیل باقی ماندن شکر نوشابه فر کثیف باقی می‌ماند.

سخن آخر

شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را با ارتباط با نمایندگی سازه کالا مطرح کنید و تمام ابهاماتی که دارید را حل کنید. سازه کالا نمایندگی محصولات اخوان و داتیس است که این محصولات را با خدمات پس از فروش معتبر ارائه می‌کند تا بعد از خرید استفاده راحت‌تری داشته باشید.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *