مقالات ماکروفر

ماکروفر چگونه کار می‌کند | چگونه از اشعه ماکروفر در امان باشیم؟

ماکروفر چگونه کار می کند

شاید برایتان پیش آمده باشد که در طول روز چندین مرتبه از ماکروفر و وسایل برقی گرم کننده غذا استفاده کنید و پیش خود فکر کرده باشید که آیا استفاده از این وسایل ممکن است برای سلامت ما مضر باشد یا خیر؟ ماکروفرها به دلیل گرم کردن غذا را در مدت زمان نسبتا کوتاهی بسیار محبوب هستند و یکی از کاربردی ترین وسایل در آشپزخانه به حساب می آیند.


در اصل ماکروفرها به کمک برق و از طریق امواج ماکرو تاثیر مستقیمی برروی مولکول های غذا می‌گذارند و آنها را واردار به جنبش و نوسان می‌کنند. ماکروویو نوعی موج اکترومغناطیسی است که در بین امواج رادیویی و اشعه مادون قرمز قرار می‌گیرد و اجاق‌های آن در اغلب موارد از فرنکانس موجی استفاده می‌کنند که تقریبا چیزی حدود 2450 مگاهرتز است.

 

امواج در این فرکانس ویژگی های جالبی دارند هنگامی جذب موادی مانند قند و آب و چربی شدند بصورت مستقیم به ارتعاش مولکولی یا همان گرما تبدیل می‌شوند. این امواج نمیتوانند جذب شیشه، پلاستیک یا سرامیک شوند و از طریق ظروف فلزی به راحتی بازتاب می‌شوند که این خود دلیلی است که نمی‌توان غذا را در ظروفی از این جنس گرم کرد.

فر برقی DF-692

 

مشاهده کنید: قیمت فر توکار داتیس با تخفیف از نمایندگی و دریافت ضمانت نامه

نحوه کار ماکروفر چگونه است؟

در درون هر ماکروفر وسیله‌ای به اسم مگنترون وجود دارد که انرژی الکتریکی را تبدیل به اشعه های بسیار کوتاه رادیویی میکند. این امواج بسته به مواد تشکیل دهنده هر غذا و طول موج فر، در غذایی که قرار است گرم شود نفوذ می‌کند. این امواج میتوانند به راحتی توسط آب، غذا، چربی و قند وارد شده و باعث ایجاد نوسان و لرزش بالا در مولکول های این مواد شوند.

حرکت و نوسانی که مولکول های غذا دارند باعث تولید گرما و به طبع گرم شدن غذا می‌شود. در ماکروفرهایی با توان برقی بالا، غذا در معرض مقدار زیادی از انرژی و اشعه قرار می‌گیرد.

 

نحوه کار ماکروفر

آیا امواج ماکروفر میتواند برای سلامت ما مضر باشد؟

خطرناک بودن یا نبودن ماکروفر بحثی کاملا تخصصی است که و در این زمینه برای اثبات این موضوع آزمایش‌های بسیاری صورت گرفته است. نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند پاسخ مناسبی برای ابهامات ایجاد شده در رابطه با زیان بار بودن ماکروفر در ذهن شما باشد. برخی از افراد بر این باورند که امواج ماکروویو می‌تواند برای باعث ایجاد سرطان شود و بر روی کروموزوم های انسان تاثیر منفی بگذارد و یا باعث عدم باروری شود.

 

همواره این سوال در میان بوده که آیا واقعا امواج ماکروویو می‌توانند برای ما زیان‌آور باشند و باعث بروز آسیب در بدن ما شود یا خیر. بصورت کلی این امواج مانند امواج موبایل‌های هوشمند، اشعه ایکس، اشعه گاما، امواج رادیویی و حتی پرتوهای فرابنفش نور خورشید می‌تواند برای سلامت ما خطرآفرین باشد و مشکلاتی را در ما ایجاد کند.

 

واقعیت این است که این امواج در مقیاس و حجم خیلی بالا وقدرت زیاد و برای مدت زمان طولانی در تماس مستقیم با بدن، میتوانند برای ما سلامت ما خطرناک باشند و مشکل ایجاد کنند. در مواردی ممکن است که امواج ماکروویو برای ما مضر باشند مانند استفاده از ظروف نامناسب برای پخت غذا و یا گرم¬کردن غذاهایی که مناسب برای پخت در ماکروفر نیستند. رعایت نکردن این نکات ممکن است باعث شود که استفاده نادرست از ماکروفر برای ما مضر و خطرناک باشد.

گاز صفحه شیشه G29

 

مشاهده کنید: قیمت فر توکار اخوان با تخفیف ویژه از نمایندگی با ارائه ضمانت نامه

چگونه از اشعه ماکروفر در امان باشیم؟

اشعه ای که از ماکروفر به اطراف ساطع می‌شود، قدرت این را ندارد که برروی DNA افراد اثر بگذارد زیرا شعاع و قدرت نفوذ امواج ماکروفر تنها 5 میلی وات در مترمربع است. البته می‌توان با رعایت چند نکته نگرانی های خود را در رابطه با خطرناک بودن اشعه ماکروویو از بین ببرید.

بهتر است که هنگام کار با ماکروفر و زمانی که روشن است درب آن را باز نگذارید و درحین استفاده و گرم کردن غذا از آن دور بمانید. خوب است به هنگام گرم کردن غذا، از ظروف مخصوص ماکروفر استفاده کنید.

آیا گرم کردن غذا از طریق ماکروفر باعث از بین رفتن خواص آن می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث از بین رفتن خواص مواد غذایی می‌شود حرارت دادن و سرخ کردن بیش ازحد آنهاست. به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغذیه ما را به مصرف غذاهای آب پز نسبت به غذاهای سرخ شده توصیه می‌کنند. نحوه عملکرد ماکروفر برای گرم کردن مواد غذایی به این طریق است که در ماکروفر، غذا از چند جهت مختلف تحت تاثیر حرارت و گرما قرار می‌گیرد.

دمای داخلی ماکروفر فوق العاده زیاد می‌باشد و همچنین مدت زمان پخت غذا در ماکروفر بسیار کاهش می‌یابد. به این دلیل پختن و گرم کردن موادغذایی در ماکروفر علاوه براینکه تاثیر بدی در سلامت ما نمی‌گذارد باعث حفظ بشتر مواد مغذی نسبت به سایر روش‌های دیگر می‌شود.

آیا استفاده از ماکروفر باعث ورود اشعه و مواد سمی به درون غذا می‌شود؟

امواج ماکروویو هیچ گونه ماده سمی وارد غذا نمی‌کند اما در برخی مواقع موارد گرم کردن موادغذایی درون ماکروفر میتواند سمی و خطرناک باشد.

مثلا مواقعی که غذا را در ظروف پلاستیکی که در برابر حرارت نرم می شوند، گرم کنیم و یا در زمانی که بخواهیم موادغذایی منجمد شده را درون ماکروفر ذوب کنیم. همچنین به دلیل واکنش دادن ظروف فلزی در درون ماکروفر، پخت غذا در آنها برای سلامت ما خطرناک است و یا گرم کردن موادغذایی که مناسب برای ماکروفر نیستند. با رعایت همه این نکات می‌توان به طور مطمئن‌تری از ماکروفر استفاده کنیم.

برای استفاده از ماکروفر چه ظرفی مناسب است؟

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به هنگام استفاده از ماکروفر به آن توجه کنیم، عدم استفاده از ظروف یکبارمصرف، ظروف فلزی و ظروف پلاستیکی است که از پلاستیک های نامرغوبی ساخته شده اند. می‌توانیم بجای این ظروف، از ظروف شیش ای و ظروف مخصوص ماکروفر که برروی آنها برچسب ماکروفر خورده است استفاده کنیم.

 

تاجای ممکن از ناشناخته و بی کیفیت استفاده نکنید زیرا ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برایتان ایجاد کند. به هنگام خرید و انتخاب ماکروفر لازم است که به مواردی از جمله کیفیت مطلوب، برند شناخته شده و مشهور و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی توجه کنیم. با رعایت این معیارها میتوانیم بهترین انتخاب را در خرید ماکروفر داشته باشیم.

 

بهتر است که پیش از استفاده از ورق های آلومینیومی، دفترچه راهنمای ماکروفر خود را بخوانید زیرا معمولا تعداد کمی از ماکروفرها به هنگام گرم کردن غذاهایی با پوشش آلومینومی جرقه های کوچکی را بوجود می‌آورند که در این موراد بهتر است که ورق های کاغذی را جایگزین فویل های آلومینیومی کنیم. ورق‌های الومینیومی تنها باید برروی ظرف قرار بگیرند تا با محفظه داخلی و دیواره ماکروفر در تماس مستقیم نباشند.

 

برای اینکه مطمئن شوید که ظرف شما برای ماکروفر بی خطر است یا خیر کافیست یک فنجان آب در ظرف بریزید و در مدت زمان یک دقیقه، آن را در معرض درجه حرارات بالای ماکروفر قرار دهید. چنانچه آب درون ظرف گرم شد اما ظرف سرد باقی ماند، شما ظرف مناسبی را برای گرم کردن مواد در ماکروفر انتخاب کرده اید.

 

علاوه برموارد گفته شده نباید از ظروفی که در ساخت آنها از فلزات مختلف مانند طلا، نقره و مس بکاررفته است استفاده نمود زیرا هرگونه فلز هنگام تماس با اشعه ماکرو از خود واکنش نشان می‌دهد. بهترین و مناسب ترین گزینه استفاده از ظروف شیشه ای و یا سرامیکی است. باید توجه شود که ظروف سرامیکی و چینی نباید به اصطلاح لب پریدگی داشته باشند.

چه موادغذایی برای ماکروفر مناسب نیست؟

برخی از موادغذایی که قبلا در حرارت بالا سرخ و یا پخته شده اند، هنگامی که مجددا در ماکروفر گرم می‌شوند تحت تاثیر دمای بالا قرار می‌گیرند و ممکن است که سرطان زا شوند و به سلامت ما آسیب برسانند. ترجیحا برای گرم کردن موادغذایی ازجمله پاستا، پیتزا، اسفناج و استیک بهتر است که از ماکروفر استفاده نشود و یا این مواد را در تابه حرارات داد.

 

همچنین توصیه می‌شود مرغ را به هیچ وجه در ماکروفر گرم نکنید. علاوه بر این موادی که ممکن است منفجر شوند، مثل گوجه فرنگی یا تخم مرغ بسته را در ماکروفر قرار ندهید.


مقالات مرتبط:

چطور از ماکروفر استفاده کنم؟ مراحل و ایمنی استفاده از ماکروفر

بهترین برند ماکروفر در بازار کدام است؟

فرق مایکروفر و توستر چیست؟ کدام را بخریم؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *