مقالات فر

در انتخاب فر آشپزخانه به چه مواردی باید دقت کنیم؟

نکات مهم برای انتخاب فر

فر آشپزخانه یکی از تجهیزات مهم است که به دو نوع فر اجاق گاز مبلی و فر توکار تقسیم بندی می شود. فر اجاق گاز مبلی همان فرهای قدیمی است که همراه اجاق گاز مبلی و در قسمت پایین شعله های اجاق گاز قرار گرفته است و فر توکار یا فر رومیزی، فری است که جدا از اجاق گاز های رومیزی یا مبلی داخل کابینت، دیوار و یا روی کابینت قرار می گیرند و از فرهای اجاق گاز مبلی جدیدتر هستند. برای انتخاب هر نوع فری با توجه به شرایط آشپزخانه، مزایای فر، قیمت، نوع برند و … می بایست به خرید اقدام کرد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موارد قابل توجه در انتخاب فر آشپزخانه، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع فر

فر آشپزخانه یکی از تجهیزات مهم است که به دو نوع فر اجاق گاز مبلی و فر توکار تقسیم بندی می شود. فر اجاق گاز مبلی همان فرهای قدیمی است که همراه اجاق گاز مبلی و در قسمت پایین شعله های اجاق گاز قرار گرفته است و فر توکار و فر رومیزی یا روکار، فری است که جدا از اجاق گاز های رومیزی یا مبلی داخل کابینت، دیوار و یا روی کابینت قرار می گیرند و از فرهای اجاق گاز مبلی جدیدتر هستند. هرکدام از این انواع فر مزایا و معایب خاص خود را دارند و لازم است با در نظر گرفتن مزایا و معایب و شرایط آشپزخانه نسبت به خرید هرکدام از انواع این فرها اقدام شود. برای اطلاع از قیمت فر اخوان به این صفحه مراجعه کنید.

عملکرد فر

پخت و پز در فر در مقایسه با پخت و پز در اجاق گاز، در طبخ برخی از غذاها مزایایی دارد. اجاق گاز تنها غذا را از ناحیه زیرین حرارت داده و حرارت را به طور یکنواخت در طبخ غذا توزیع نمی کند. این عدم توزیع یکنواخت حرارت در طبخ برخی از غذاها مانند کیک و یا پیتزا می تواند مشکل آفرین باشد، حال آنکه فر، حرارت را از پایین و بالا به غذا ساطع کرده و حرارت به طور یکنواختی جهت پخت غذا مورد استفاده قرار می گیرد، لذا طبخ بسیاری از غذاها مانند کیک و پیتزا با فر به مراتب نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

نکات مهم در خرید فر

در زمان خرید فر با توجه به شرایط آشپزخانه می بایست موارد زیر مورد توجه قرار گیرند:

  • فر اجاق گاز مبلی که جزیی از خود اجاق گاز می باشند، بسیار بزرگ و جاگیر هستند و توصیه می گردد افرادی که آشپزخانه کوچکی دارند از اجاق گاز مبلی و فر آن استفاده نکنند زیرا حجم زیادی از آشپزخانه این افراد پر خواهد شد.
  • اگر قرار است که فر توکار خریداری گردد پیش از خرید می بایست ابعاد محلی از دیوار که قرار است فر در آن قرار گیرد با ابعاد فر مطابقت داده شود. وجود اتصالات برق و گاز در این فضا نیز مهم است، زیرا فرهای توکار برقی و گازی هستند و پس از نصب در محل مربوطه می بایست اتصالات برقی و گازی آن ها نیز نصب شوند.
  • اگر به دنبال تغییر چیدمان در آشپزخانه هستید و تمایل دارید هر از چند گاهی دکوراسیون آشپزخانه خود را تغییر دهید از فر روکار استفاده نمایید. فر روکار که بر روی کابینت و کانتر آشپزخانه قرار می گیرد به راحتی جابجا شده و با جابجایی این تجهیز می توان چیدمان دیگر وسایل آشپزخانه را نیز تغییر داد.
  • مصرف انرژی از دیگر آیتم های مورد توجه در خرید فر است. فر ها می توانند گازی، برقی و یا ترکیبی از برق و گاز باشند. اغلب فرهای اجاق گاز مبلی از نوع گازی هستند و انرژی کمتری را مصرف می کنند و افرادی که هزینه برق بالا برای آن ها مشکل ساز است، بهتر است از فر گازی استفاده نمایند، زیرا که تعرفه گاز در مقایسه با برق در ایران کمتر است. فر های توکار و یا روکار اغلب با برق کار می کنند و برخی از این فرها با برق و گاز کار خواهند کرد، لذا هزینه انرژی در فرهای اجاق گاز مبلی به مراتب کمتر فرهای توکار و روکار برقی است. برای مثال قیمت فر توکار اخوان در مقایسه با فرهای اجاق گاز های مبلی به مراتب بالاتر است.
  • تامین دمای یکنواخت در فر در فرهای برقی از نوع توکار و یا روکار بهتر است. هرچه دمای یکنواخت تری در فر تأمین گردد، غذا از پایین و بالا به طور یکنواخت تری طبخ شده و غذای بهتری در اختیار افراد قرار می گیرد. بنابراین اگر غذاهایی چون کیک و پیتزا زیاد در دستور کار شما قرار می گیرد بهتر است از فر توکار یا روکار برقی استفاده شود.
  • برند فر نیز از فاکتورهای مهم خرید فر است. امروزه با توجه به کوچک شدن آشپزخانه ها اغلب شرکت های تولیدی به دنبال تولید فرهای توکار یا رومیزی هستند، لذا تنوع برند بیشتری در خرید فر توکار یا روکار در مقایسه با فر اجاق گاز مبلی در اختیار خریداران قرار دارد.
امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *