مقالات اجاق گاز

چند نوع اجاق گاز داریم + نکات مهم خرید

چند نوع اجاق گاز داریم

اجاق گاز از تجهیزات اصلی آشپزخانه به شمار می رود. اجاق گاز را می توان از لحاظ شاخص های مختلفی دسته بندی کرد.

برای انتخاب اجاق گاز مورد نظر لازم است متناسب با انتظاراتی که از اجاق گاز در خانه مان داریم، خرید اجاق گاز را انجام دهیم.

اجاق گاز مبله نمای تخت M12

 

مشاهده کنید: قیمت گاز اخوان با تخفیف از نمایندگی و ضمانت نامه

انواع اجاق گاز از منظر طراحی

اجاق گاز را می توان بر حسب طراحی به دسته های ذیل تقسیم بندی کرد:

اجاق گاز مبله: به اجاق گاز مبله، اجاق گاز فردار و یا کابینتی هم گفته می شود. اغلب اجاق گازهای مبله 4 تا 5 شعله هستند. اجاق گازهای کابینتی سنگین و جادار بوده و در فضای محدود و مساحت کم نمی توان از این اجاق گاز استفاده کرد. تنوع در اجاق گازهای کابینتی بسیار ک است. این اجاق گازها در انواع گازی، برقی یا برقی – گازی موجود هستند. شستشوی این نوع گازها زمانبر و مشکل است.

• اجاق گاز کشویی: اجاق گازهای کشویی در دسته اجاق گازهای مبله هستند با این تفاوت که طوری طراحی شده اند که از آن ها می توان برای طبخ همزمان دو غذای متفاوت در دو طبقه مجزا استفاده کرد.

اگرچه این اجاق گازها نظیر اجاق گازهای مبله حجیم بوده و فضای زیادی اشغال می کنند، اما به روز تر بوده و ظاهر زیباتری نسبت به اجاق گازهای فردار دارند.

 

• اجاق گاز رومیزی: اجاق گازهای رومیزی اگرچه در آشپزخانه های نقلی مورد استفاده قرار می گیرند، اما توکار نیستند، این اجاق گازها روکار بوده و قابلیت حمل و جابجا شدن دارند. اغلب از این اجاقق گازها در ادارات و شرکت ها استفاده می شود. قیمت این دسته از اجاق گازها ا تمامی سری های قبلی کمتر بوده و تعداد شعله های کمتری نسبت به ساید اجاق گازها دارند. اجاق گاز رومیزی به صورت گازی کار می کنند و نوع برقی ندارند.

 

• اجاق گاز صفحه ای: در آشپزخانه های کوچک و یا بزرگ بهترین انتخاب اجاق گاز صفحه ای یا توکار است. از جمله مزایای این اجاق گازها مدرن بودن، راحتی استفاده، شستشوی راحت و … است. اما از جمله عیوب اجاق گاز صفحه ای فر نداشتن این نوع گاز است. مالکین در صورت نیاز به فر می بایست هزینه جداگانه ای را برای فر پرداخت کنند.

گاز رومیزی

انواع اجاق گاز از منظر مصرف انرژی

می توان اجاق گازها را بر حسب مصرف انرزی برقی، گازی یا ترکیبی به انواع مختلف تقسم بندی کرد که عبارتند از:


اجاق گاز گازی: این اجاق گازها به گاز شهری متصل می شوند. استفاده از این نوع اجاق گازها بسیار رایج است.


اجاق گاز برقی: این اجاق گازها رواج کمتری دارند و علت آن هزینه بالای مصرف برق در این اجاق گازها است که در مقایسه با اجاق گاز گازی هزینه بالاتری دارند.


اجاق گاز ترکیبی یا گازی – برقی: اجاق گازهایی که از انرژی برق یا گاز آن ها می توان برای طبخ غذاها استفاده کرد در این دسته قرار می گیرند.

اجاق گاز رومیزی
گاز صفحه شیشه داتیس DG-585

 

مشاهده کنید: قیمت گاز داتیس با تخفیف ویژه از نمایندگی سازه کالا با ارائه ضمانت نامه معتبر

انواع اجاق گاز از منظر متریال مورد استفاده

اجاق گازها از لحاظ متریال مصرفی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از:


• اجاق گاز استیل : اگرچه این اجاق گازها ظاهری براق و زیبا دارند اما ذات استیل خش افتادن است و با گذشت زمان به دلیل خط و خطوطی که بر این اجاق گازها ایجاد می شود ظاهری نازیبا پیدا خواهند کرد.


• اجاق گاز شیشه ای: شیشه های مورد استفاده این اجاق گاز نشکن است. نشکن بودن شیشه در این اجاق گازها سبب می شود تا در اثر ضربه و یا حرارت آسیب ندیده و نشکنند. تمیز کردن اجاق گازهای شیشه ای بعد از استفاده توصیه می شود، زیرا کثیف شدن این اجاق گازها در مقایسه با دیگر اجاق گازها نمود بیشتری پیدا کرده و ظاهر نازیباتری را فراهم خواهد آورد.


• اجاق گاز استیل – شیشه: در این اجاق گازها از ترکیب استیل و شیشه استفاده می شود. اغلب استیل در بدنه این اجاق گازها مورد استفاده قرار می گیرد.


• اجاق گاز سرامیک: در این اجاق گازها از سرامیک نشکن استفاده می شود. از مزایای این اجاق گاز آن است که در برابر خط و خش، چربی و گرد و غبار مقاومت زیادی داشته، براحتی تمیز می شوند و نسبت به سایر اجاق گازها آلودگی کمتری به خود جذب می کنند.

نکات لازم در خرید اجاق گاز

برای خرید اجاق گاز از هر نوعی بهتر است موارد ذیل مور دتوجه قرار گیرد:
مدل: بهتر است از ابتدا مدلی مورد انتخاب قرار گیرد که با سایر تجهیزات آشپزخانه از نظر رنگ و نوع متریال همخوانی داشته باشد.
اندازه: با توجه به اندازه آشپزخانه می بایست اجاق گاز خریداری نمود. استفاده از اجاق گازهای حجیم مبله و کشویی برای آشپزخانه های نقلی امروزی توصیه نمی شود.
تعداد شعله ها: یکی از فاکتورهای مورد نظر در انتخاب اجاق گاز تعداد شعله های آن است. بهتر است بنا به تعداد نفرات و اعضای خانواده از اجاق گازی با تعداد شعله های مناسب استفاده شود.
تجهیزات جانبی: اینکه اجاق گاز دارای فر، ترموکوپل، ساعت، تایمر و ... باشد برای خریدار چه میزان اهمیت دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *