مقالات اجاق گاز

علت خاموش شدن اجاق‌ گاز بعد از چند دقیقه

علت اصلی خاموش شدن اجاق‌گاز

ممکن است هنگام آشپزی با فر اجاق‌گاز یا اجاق‌گاز خود با مشکلاتی مواجه شوید. یکی از این مشکلات، خاموش شدن اجاق‌گاز بعد از چند دقیقه است. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و مانع ادامه فعالیت اجاق‌گاز و پختن غذا شود.

در ادامه به بررسی علت اصلی خاموش شدن اجاق‌گاز بعد از چند دقیقه می‌پردازیم. اگر شما نیز با این مشکل مواجه شده‌اید مطالعه ادامه این مطالب را از دست ندهید:

اجاق گاز مبله نمای تخت M2-W

 

مشاهده کنید: قیمت گاز اخوان با تخفیف ویژه از نمایندگی در تهران با ارائه ضمانت

چرا اجاق‌گاز بعد از چند دقیقه خاموش می‌شود؟

این اتفاق به دلایل متعددی رخ می‌دهد. مهم‌ترین دلایل همراه با توضیحات مختصری درباره هر یک از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

اجاق‌گاز خود را تمیز کنید

ساده‌ترین دلیل خاموش شدن شعله اجاق‌گاز، وجود مواد غذایی و روغن مانده روی شعله‌های آن است. باید تمام منافذی که روی مشعل وجود دارند تمیز و بدون هیچ گونه چربی باشند؛ زیرا یک انسداد کوچک در منافذ می‌تواند مانع گرم شدن ترموکوپل و روشن نشدن اجاق‌گاز شود. اگر شعله‌های اجاق‌گاز شما به رنگ نارنجی و زرد می‌سوزد باید بدانید که مسیر جریان گاز با چربی‌ها مسدود شده است.

چک کردن ترموکوپل

ترموکوپل مهم‌ترین قطعه اجاق‌گاز است که جهت ایمنی بیشتر در اجاق‌گازها به کار رفته و وظیفه دارد با خاموش شدن شعله به هر دلیلی، جریان گاز را قطع کند و مانع بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی و انفجار شود. حال اگر این قطعه شکسته شده باشد یا مشکلی در بویین آن وجود داشته باشد می‌تواند کارکرد ترموکوپل را مختل نماید.

اگر شما ولوم گاز خود را بپیچانید و برای چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید و شعله اجاق‌گاز به سرعت خاموش شود، احتمالاً ترموکوپل اجاق‌گاز شما خراب شده است.

علت خاموش شدن اجاق گاز

بررسی الکترود جرقه زن

بیشتر مواقع علت اصلی خاموش شدن اجاق‌گاز بعد از چند دقیقه می‌تواند به دلیل جابجایی الکترودهای جرقه زن باشد. اگر این الکترودها به درستی در مکان اصلی خود نباشند و فاصله و موقعیت درستی با شعله نداشته باشند، شعله اجاق‌گاز روشن نخواهند شد.

جابجایی شعله پخش کن

ممکن است هنگامی که شما قابلمه یا ظروف دیگر حاوی مواد غذایی را روی اجاق‌گاز گذاشته‌اید، شعله پخش کن آن جا به جا شده باشد؛ زیرا اگر شعله پخش کن در جای درست خود قرار نگرفته باشد، شعله مدت کوتاهی پس از روشن شدن، خاموش می‌شوند.

خراب شدن ولوم گاز

شیر یا ولوم اجاق‌گاز وظیفه دارد مسیر گاز را قطع و وصل کند و میزان ورود گاز به دستگاه را کنترل نماید. حال اگر این ولوم خراب شده باشد شما دیگر نمی‌توانید حجم شعله اجاق‌گاز خود را کنترل کنید.

گیر کردن ولوم هنگام پیچاندن نیز می‌تواند دلیل دیگری برای خاموش شدن شعله اجاق‌گاز باشد.

گاز صفحه شیشه DG-582-U

 

مشاهده کنید: خرید گاز صفحه ای داتیس با قیمت مناسب با ارائه ضمانت کالا

علت خاموش شدن فر اجاق‌گاز بعد از چند دقیقه

فر مهم‌ترین بخش اجاق‌گاز است و شما می‌توانید با استفاده از آن، انواع غذا، کیک و شیرینی را تهیه کنید؛ اما ممکن است عملکرد فر اجاق‌گاز نیز پس از مدتی مختل شود. یکی از مشکل‌های اساسی آن، روشن نماندن فر اجاق‌گاز است؛ اما علت خاموش شدن فر اجاق‌گاز بعد از چند دقیقه چیست؟ برای پاسخ به این پرسش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

عدم تنظیم درست تایمر فر

تایمر فر، وظیفه هماهنگ‌سازی اجزای دستگاه اجاق‌گاز را بر عهده دارد و اگر به درستی کار نکند می تواند علت اصلی خاموش شدن اجاق‌گاز بعد از چند دقیقه باشد.

اختلال در پیلوت فر

به رنگ شعله فر اجاق‌گاز خود نگاه کنید. رنگ این شعله‌ها باید در حالت استاندارد، آبی باشد. اگر شعله پیلوت کم باشد به سرعت خاموش می‌شود.

خرابی ترموستات

فر اجاق‌گاز نیز مانند اجاق‌گاز دارای ترموستات است و وظیفه دارد از گرم شدن بیش از حد فر شما جلوگیری کند. حال اگر ترموستات بنا به دلایلی خراب شده باشد می‌تواند فر را زودتر از موعد مقرر خاموش کند و مانع گرم شدن آن شود.

داغ شدن فر گاز

برای اینکه شعله فر اجاق‌گاز شما با قدرت ثابت کار کند باید به هوا و اکسیژن کافی دسترسی داشته باشد. حال اگر تهویه هوا نامناسب باشد، اجاق‌گاز بیش از حد داغ خواهد شد. ترموستات که وظیفه کنترل میزان حرارت فر را دارد از گرم شدن بیش از حد فر جلوگیری می‌کند، آن را خاموش می‌نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *