مقالات سینک

تفاوت سینک توکار و روکار✔️مزایا و معایب آن‌ها💯

تفاوت سینک توکار و سینک روکار

در این مقاله با تفاوت سینک توکار و روکار بیشتر آشنا خواهید شد. اگر قصد بازسازی آشپزخانه را دارید، یکی از عناصر که می‌تواند تعویض شود، سینک ظرفشویی است. امروزه سینک‌ها در دو نوع توکار و روکار تولید می‌شوند که شما می‌توانید با توجه به سلیقه، بودجه و امکانات موجود در آشپزخانه، بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای تشخیص سینک روکار و توکار تنها کافیست به لبه‌های آن‌ها دقت کنید. سینک روکار همراه با لبه پهن است اما سینک‌های توکار با لبه‌هایی هستند که در زیر سطح کابینت قرار می‌گیرند. در ادامه مزیت‌ها و معایب سینک‎های توکار و روکار را بیشتر توضیح خواهیم داد. در ادامه اگر پرسشی در رابطه با سینک های اخوان داشتید می توانید به صفحه نمایندگی سینک اخوان مراجعه کنید.

سینک توکار چیست؟

یکی از فاکتورهای مهم در خرید سینک ظرفشویی ظاهر زیبا است، در آشپزخانه‌های مدرن سینک‌های توکار را استفاده می‌کنند تا یکپارچگی را ارائه دهند. سینک‎های توکار نسبت به سینک‌های روکار جدیدتر هستند در نتیجه برای طراحی خانه‏های مدرن بهترین انتخاب خواهند بود. بر روی سطح کابینت هیچ لبه‌ای از سینک مشاهده نمی‌شود و لبه‌های سینک توکار به قسمت زیرین صفحه کابینت متصل می‌شوند. با توجه به اینکه این سینک‌ها بدون لبه خارجی هستند، نصب آن‌ها کمی سخت است. از بین سینک های توکار، سینک توکار اخوان بسیار پرطرفدار است.

مزایای سینک توکار

• با نصب سینک توکار، با سطح صافی از کانتر مواجه می‌شوید. هیچگونه برجستگی سینک ظرفشویی بر روی کانتر یا صفحه کابینت وجود ندارد، این موضوع کمک می‌کند تا نظافت سطح کانتر آسان‌تر شود.
• از دیگر مزیت‌های سینک‌های توکار می‌توان به زیبایی آن‌ها اشاره کرد. به دلیل اینکه لبه‌های سینک قابل مشاهده نیستند، سطح یکپارچه‌ای را در آشپزخانه مشاهده خواهید کرد که می‌تواند به زیبایی آشپزخانه کمک کند. به خصوص اگر آشپزخانه شما کوچک است، انتخاب سینک توکار کمک می‌کند تا از شلوغی آشپزخانه کاسته شود.
• تنوع بیشتر در سینک توکار، از تفاوت سینک توکار و روکار است. سینک‌های توکار به دلیل جدید بودن در تنوع بسیاری طراحی و تولید می‌شوند. از نظر متریال و مدل، سینک‌های توکار را می‌توانید در بین مدل‌های مختلف انتخاب کنید. سینک توکار این امکان را به شما می‌دهد تا آن را با متریال‌های مختلف و رنگ‌های متنوع انتخاب کنید. این موضوع کمک می‌کند تا در چیدمان آشپزخانه نیز بهتر عمل کنید. سینک توکار علاوه بر جنس استیل، از جنس گرانیت و در رنگ مشکی نیز ساخته می‌شود. تنوع در فرم سینک‌های توکار نیز بیشتر است، علاوه بر مستطیل آن‌ها را می‌توان با فرم مربع و دایره نیز خریداری کرد.
• سینک توکار با عمق بیشتر این امکان را فراهم می‌کند تا ظروف و لوازمی که بزرگ هستند را به راحتی شستشو دهید.

معایب سینک توکار

• ابعاد سینک توکار می‌تواند کمی کوچکتر باشد. به دلیل نحوه نصب این سینک‌ها که باید از سطح دیوار و جلو کمی فاصله داشته باشند، معمولا با ابعاد کوچکتر ساخته می‏شوند.
• از معایب سینک‌های توکار نگهداری آن‌ها است. از آنجا که لبه‌های سینک توکار کمی پایین‌تر از لبه‌های کانتر هستند و در زیر سطح کابینت قرار می‌گیرند، امکان نشت آب در داخل کابینت کمی بیشتر است. با باز کردن شیر آب و پاشیدن آب به اطراف، امکان نفوذ آب به داخل کابینت وجود دارد و به مرور زمان سینک و کابینت کیفیت خود را از دست می‌دهند. در نتیجه می‌توان گفت سینک‌های توکار ماندگاری بالایی ندارند. بنابراین توصیه می‌شود پس از استفاده از سینک ظرفشویی توکار، بلافاصله آن را خشک کنید.
• توصیه می‌شود برای انتخاب سینک توکار، حتما کانترهای ضدآب و غیر متخلخل را استفاده کنید تا نفوذ آب به آن‌ها کمتر باشد. انتخاب کانتر گرانیتی یا کامپوزیتی مقاوم در برابر آب، می‌توانند جزو بهترین کانترها برای نصب سینک توکار باشند.
• مهم ترین تفاوت سینک توکار و روکار، قیمت است. سینک توکار به دلیل اینکه جزو مدل‌های مدرن به شمار می‌آید، نسبت به سینک‌های توکار که فرم قدیمی دارند، گرانتر هستند. علاوه بر این، طراحی سینک‌های توکار بیشتر و نصب آن‌ها کمی سخت است که این فاکتورها قیمت سینک توکار را افزایش می‌دهد.
• آنچه نصب سینک‌های توکار را کمی سخت کرده است، اندازه دقیق سینک است که باید برش کاملا متناسب با ابعاد سینک باشد. هرگونه اشتباه در برش می‌تواند صفحه کانتر را غیر قابل استفاده کند. معمولا این سینک‌ها دارای الگوی برش هستند که تنها افراد ماهر و کاربلد می‌توانند، برش‌ها را به درستی و دقیق انجام دهند. پس از نصب سینک با چسب آکواریوم و نوار آب‌بندی اطراف سینک کاملا پوشیده و ضد آب می‌شود.

سینک روکار چیست؟

از نظر ظاهری، لبه سینک روکار بر روی صفحه کابینت قرار می‌گیرد و شما می‌توانید به طور مشخص لبه‌های سینک را مشاهده کنید. با توجه به ضخامت ورق سینک، لبه‎ها حدود چند میلی متر از سطح کابینت بالاتر هستند. با توجه به شکل ظاهری، نصب این نوع از سینک‌ها آسان و سریع‌تر است.

مزایای سینک روکار

از تفاوت سینک توکار و روکار، ابعاد سینک است. با توجه به اینکه لبه‌های سینک روکار بر روی سطح کابینت قرار می‌گیرد، امکان نصب سینک با سایز بزرگ نیز وجود دارد. معمولا در طراحی سینک‌های روکار ابعاد بزرگ نیز در نظر گرفته می‌شوند، چرا که در نصب آن‌ها هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.
در سینک‌های روکار، اگر نصب و عایق کاری‌ها به درستی انجام شود، نفوذ آب به داخل کابینت وجود ندارد. در نتیجه تا سال‌ها می‌توان از سینک‌های روکار استفاده کرد. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که چندان به نظافت آشپزخانه اهمیت نمی‌دهید، بهتر است سینک‌های روکار را انتخاب کنید تا پس از هر بار استفاده از سینک، مجبور به خشک کردن آن نباشید.

معایب سینک روکار

امکان تجمع آلودگی در اطراف سینک‌های روکار بیشتر است. از آنجایی که لبه‌های سینک روکار، بر روی سطح کانتر قرار می‌گیرد، نظافت به خوبی صورت نمی‌گیرد و آلودگی در درزهای لبه سینک باقی می‌ماند. به مرور زمان آلودگی‌ها و تجمع آب، باعث می‌شود صفحه کانتر زیبایی خود را از دست بدهد.
به دلیل اینکه لبه سینک بر روی کانتر قرار می‌گیرد، سینک‌های روکار می‌توانند منجر به شلوغی در آشپزخانه شوند. اگر آشپزخانه شما بزرگ است، این شلوغی ممکن است چندان به چشم نیاید، اما در آشپزخانه‌های کوچک استفاده از سینک‌های روکار می‌تواند کمی فضای آشپزخانه را شلوغ کند.
از تفاوت سینک توکار و روکار، تنوع است. تنوع در سینک‌های روکار محدود است و تنها از جنس استیل ساخته و معمولا در سایز مستطیل طراحی می‌شوند.

تفاوت سینک توکار و روکار

با توجه به مزایا و معایب سینک‌های روکار و توکار، می‌توان اینطور گفت که سینک‌های روکار به دلیل نصب و نگهداری آسان، طول عمر طولانی و قیمت مناسب می‌توانند از اولویت‌های خرید شما باشند. اما به دلیل اشغال فضای بیشتر و تنوع کمتر مورد پسند همه افراد قرار نمی‏گیرند. در کنار سینک‌های روکار، سینک‌های توکار به دلیل تنوع در طرح و مدل، ابعاد کوچک و هماهنگی با سایر عناصر آشپزخانه، می‌توانند انتخاب اول شما برای آشپزخانه باشند. اما باید این نکته را متذکر شد که نصب سینک توکار کمی سخت و دشوار است و برای نگهداری آن باید دقت بیشتری داشته باشید، علاوه بر این قیمت این سینک‌ها کمی بالاتر است. با توجه به تفاوت سینک توکار و روکار، با کمک کارشناسان فروش سینک، انتخاب بهتری داشته باشید.

سخن پایانی
امروزه در طراحی آشپزخانه‌ها به همه عناصر توجه ویژه می‌شود. با طراحی و تولید انواع تجهیزات آشپزخانه می‌توان با هزینه بیشتر، طراحی آشپزخانه را کاملا منحصر به فرد انجام داد. یکی از عناصر مهم در آشپزخانه سینک ظرفشویی است که در نوع روکار و توکار به فروش می‌رسد. با توجه به تفاوت سینک توکار و روکار، ممکن است انتخاب برای شما کمی سخت باشد چرا که هر یک از انواع سینک‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که باید متناسب با فضای آشپزخانه مدل مناسب را انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *