مقالات اجاق گاز

بوبین اجاق گاز چیست+محل قرارگیری و عملکرد بوبین اجاق گاز

بوبین اجاق گاز چیست

بوبین یا مگنت به همراه ترموکوبل در وسایل گازسوزی همچون اجاق گاز ار مهمترین تجهیزاتی هستند که ایمنی اجاق گاز را فراهم می آورند. شرکت های تولیدکننده ای که به کیفیت بالای بوبین و ترموکوپل اجاق گاز توجه می کنند، محصولات خود را به راحتی به فروش رسانده و متقاضیان زیادی دارند. اجاق گاز بدون ترموکوپل و بوبین کاملاً غیر استاندارد است و از خرید این اجاق گازها که غیر ایمن هستند می بایست اجتناب کرد. در صورت مشاهده هرگونه خرابی در بوبین اجاق گاز جهت ایمنی بیشتر می بایست از تکنسین و متخصص جهت رفع عیب بوبین استفاده کرد. در این مقاله سعی داریم به معرفی بوبین یا مگنت تجهیزات گاز سوز مانند اجاق گاز پرداخته و با نحوه عملکرد این تجهیز آشنا شویم.

بوبین اجاق گاز چیست؟

بوبین قطعه ای است که در تمامی تجهیزات و لوازم گاز سوز جهت تامین امنیت محصول وجود دارد. تجهیزاتی چون اجاق گاز، آبگرمکن، فر و … از محصولاتی هستند که به این تجهیز مجهز هستند. به زبان ساده بوبین قطعه ای در وسایل گاز سوز است که از پخش گاز در محیط ممانعت می کند. بوبین در قطع و یا وصل جریان گاز نقش دارد و از این طریق از انتشار گاز در محاط جلوگیری می کند.
بوبین داخل شیر اجاق گاز قرار داشته و به ترموکوپل متصل است. برای هر نوع ترموکوپل، بوبینی متناسب با آن طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع بوبین با پیام های حرارتی که از ترموکوپل دریافت می کند، وظیفه قطع یا برقراری جریان گاز را بر عهده دارد. بوبین یا مگنت اجاق گاز در کنار ترموکوپل برای بالا بردن ایمنی لوازم گازسوز مورد استفاده قرار می گیرد. بوبین و ترموکوپل در وسایل گازسوز مکمل یکدیگر بوده و یکی بدون دیگری کارایی نخواهند داشت.
بوبین یا مگنت از هسته ای فلزی و چند دور سیم تشکیل شده است. بوبین در سه طرح فیش دار، آنتنی یا سوزنی و مهره کلاسیک وجود دارد.

عملکرد بوبین یا مگنت چگونه است؟

اگر دو فلز غیر همجنس، از یک طرف به هم متصل باشند و از قسمت اتصال به آن ها حرارت داده شود، در قسمت های آزاد و دو سر دیگر فلز، انرژی الکتریکی بسیار ضعیفی ایجاد می شود. این دو فلز غیر همجنس در ترموکوپل قرار دارند و جهت حرارت دهی قسمت اتصال آن ها از پیلوت استفاده می شود. قسمت آزاد فلزات به بوبین وصل می شود. انرژی الکتریکی ایجاد شده در بوبین میدان مغناطیسی در آن ایجاد می کند. همچنین واشر نازکی در مرکز هسته بوبین قرار دارد. اگر به هر دلیلی شعله اجاق گاز به طور ناگهانی خاموش شود، جریان الکتریکی ایجاد شده در ترموکوپل قطع شده و میدان مغناطیسی داخل بوبین نیز قطع می شود و فنری که پشت هسته بوبین است هل داده شده و واشر مرکزی بوبین مسیر اصلی گاز را مسدود می کند. از قطعات اصلی ایمنی در هر اجاق گازی ترموکوبل و بوبین آن اجاق گاز است. در برندهای معتبری چون اخوان به کیفیت بالای این و قطعه توجه زیادی می کنند، لذا ایمنی برندهایی چون گاز اخوان بسیار زیاد بوده و خرید گاز اخوان در انواع گاز مبلی یا گاز رومیزی اخوان متقاضیان زیادی دارد.

محل قرار گرفتن بوبین اجاق گاز

بوبین یا مگنت اجاق گاز در داخل شیر اجاق گاز قرار گرفته است و به ترموکوپل متصل است. اگر شعله روشن باشد، ترموکوپل گرم بوده و بوبین به جریان گاز اجازه حرکت خواهد داد. اگر شعله به هر دلیلی خاموش شود، ترموکوپل گرمای لازم جهت ایجاد میدان مغناطیسی در بوبین را نخواهد داشت، ترموکوپل سرد شده و بوبین مانع حرکت و عبور جریان گاز می شود. بوبین با جلوگیری از عبور گاز مانع از نشت گاز در محیط شده و ایمنی اجاق گاز را بالا خواهد برد.

دلایل خرابی بوبین اجاق گاز

ترموکوپل و بوبین دو قطعه مکملی هستند که ایجاد ایمنی در استفاده از وسایل گازسوزی چون اجاق گاز را برای کاربران فراهم می آورند. از دلایل اصلی این جز مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلودگی های موجود در گاز شهری
  • در کپسول های گاز و مناطقی که گاز کشی نشده اند و از کپسول گاز استفاده می کنند، مایع کف روغنی کپسول ها می تواند سبب گرفتگی بوبین یا مگنت شده و عملکرد بوبین را مختل سازد.

نشانه های خرابی مگنت یا بوبین چیست؟

در صورتی که پس از روشن کردن شعله اجاق گاز و چند ثانیه نگه داشتن دکمه روشن کننده، شعله خاموش شود، ممکن است ترموکوپل یا بوبین اجاق گاز مشکل داشته باشد و حتماً جهت رفع عیب لازم است از تکنسین متخصص استفاده شود. اجاق گاز های بدون ترموکوپل و بوبین هیچ امنیتی نداشته و استاندارد نیستند و می بایست از خرید آن ها اجتناب شود.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *