مقالات سینک

علل جمع شدن آب در سینک ظرفشویی + راه های رفع آن💯

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی نشانگر یک مشکل جدی در مسیر خروجی آب یا فاضلاب است که معمولا انسداد آن را ثابت می‌کند. سینک ظرفشویی به دلیل کاربرد بیشتر این بخش و نوع استفاده از آن، بیشتر دچار گرفتگی و انسداد می‌شود. جمع شدن آب در سینک، کند تخلیه شدن آب، بالا زدن آب از سینک، خیس شدن کف آشپزخانه، پخش شدن بوی فاضلاب در آشپزخانه و … همگی از نشانه‌های گرفتگی مسیر آب سینک ظرفشویی هستند. در ادامه با مهم‌ترین علل جمع شدن آب در سینک ظرفشویی و روش‌های بر طرف کردن آن آشنا می‌شویم.

مهم‌ترین علل جمع شدن آب در سینک ظرفشویی

جمع شدن آب در سینک ظرفشویی نشانه گرفتگی و انسداد در مسیر فاضلاب است. بنابراین برای بررسی علل جمع شدن آب در سینک ظرفشویی لازم است عوامل گرفتگی مسیر آب را برری کنیم. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل گرفتگی لوله سینک ظرفشویی اشاره می‌کنیم:

  • غدا: غذا مهم‌ترین عامل گرفتگی مجرای فاضلاب به خصوص در سینک ظرفشویی است. زمانی که در هنگام شستشوی ظروف باقی مانده‌های غذا، میوه، سبزیجات، تفاله چای و یا حتی زباله‌ها به مسیر فاضلاب وارد می‌شوند و با جمع شدن باعث گرفتگی فاضلاب می‌شوند. حتی اگر با صافی‌های مخصوص مسیر فاضلاب را ببندید با گذر زمان ممکن است مواد غذایی جمع شده و باعث انسداد سینک شوند.
  • کف صابون: کف صابون یا سایر شوینده‌ها ممکن است بصورت موقت باعث جمع شدن آب در سینک ظرفشویی شود که جای نگرانی ندارد. با رها کردن آرام آب در سینک، به مرور کف نیز از بین رفته و مسیر باز می‌شود.
  • روغن: یکی دیگر از علل جمع شدن آب در سینک ظرفشویی، ریختن روغن داخل سینک است. روغن توسط آب حل نمی‌شود و به همین دلیل با سرد شدن ممکن است در مسیر فاضلاب انجماد پیدا کرده و به دیواره مسیر بچسبد. سپس با عبور سایر مواد دیگر نیز به روغن می‌چسبند و به مروز زمان باعث انسداد مسیر لوله کشی می‌شوند.
  • مو: در صورتی که مو داخل مسیر فاضلاب تخلیه شود، ممکن است با چسبیدن به دیواره مسیر فاضلاب و جلوگیری از عبور سایر مواد، باعث گرفتگی فاضلاب گردد.
  • ریشه درختان: یکی از مشکلات نادر اما بزرگ گرفتگی لوله‌ها و در نتیجه جمع شدن آب در سینک ظرفشویی، نفوذ ریشه درختان اطراف منزل به سیستم لوله کشی است. ریشه درخت ممکن است مسیر لوله کشی را مسدود کرده و نهایتا منجر به جمع شدن آب در سینک ظرفشویی شود.

چگونه از جمع شدن آب در سینک ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

  1. بهترین راه برای اینکه از گرفتگی لوله فاضلاب در امان بمانید این است که با رعایت یک سری نکات ساده از بروز این مشکل جلوگیری کنید. قطعا بهتر است علل جمع شدن آب در سینک ظرفشویی را بر طرف کنید. توصیه می‌شود تکنیک‌های زیر را به عنوان یک عادت خوب در ذهن داشته باشید:
    باقی مانده مواد غذایی را دور بریزید و هیچگونه ماده غذایی را داخل سینک ظرفشویی نریزید.
  2. از ریختن پوست میوه، تفاله چای و خورده‌های مواد غذایی داخل سینک خودداری کنید
  3.  صافی‌های مخصوصی را در دهانه ظرفشویی قرار دهید تا از پایین رفتن ذرات در فاضلاب جلوگیری کنید
  4.  هرگز روغن یا چربی باقی مانده را داخل لوله فاضلاب نریزید و آن را با زباله دفع کنید
  5.  هر یک هفته یکبار حجم قابل توجهی آب جوش داخل سینک ظرفشویی بریزید

راه‌های خانگی رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

چند روش وجود دارد که می‌توانید به صورت خانگی و بدون اینکه هزینه خاصی پرداخت کنید، گرفتگی سینک ظرفشویی را رفع کنید؛ این کار با برطرف کردن علل جمع شدن آب در سینک ظرفشویی صورت می‌گیرد. موثرترین روش‌های خانگی رفع گرفتگی فاضلاب شامل:

  •  آب گرم و سرکه
    مخلوط آب گرم و سرکه به دلیل خاصیت خورندگی کمی که دارد می‌تواند به منظور پاکسازی و رفع گرفتگی لوله فاضلاب موثر باشد. این مخلوط بر خلاف محلول‌های شیمیایی اثر مخربی بر سیستم لوله کشی ندارد و با چند مرتبه تکرار می‌تواند لوله را باز کند.
  • تکنیک فشار
    در صورتی که در سینک ظرفشویی آب جمع می‌شود اما با گذشت زمان تخلیه می‌شود،‌ لوله فاضلاب انسداد ناقص دارد. به همین دلیل شما می‌توانید اجازه دهید آب جوش داخل سینک پر شود تا با ایجاد فشار بر مانع ایجاد شده، آن را برطرف کند.
  • لوله ماری
    لوله ماری با نفوذ به سیستم لوله کشی و ایجاد فشار بر مانع ایجاد شده منجر به باز شدن لوله می‌شود. این لوله‌ها انعطاف پذیرند و با نوک تیزی که دارند موانع لوله کشی را از راه بر می‌دارند. اگرچه این روش ممکن است تاثیر قطعی نداشته باشد اما امتحان کردن آن ضرری ندارد.
    در صورتی که روش‌های خانگی جوابگو نبود، می‌بایست با متخصصان لوله بازکنی تماس بگیرید تا با روش‌های تخصصی و حرفه‌ای گرفتگی ایجاد شده برطرف شود. یک تیم لوله بازکنی معتبر با استفاده از تجهیزات پیشرفته دستگاه تراکم هوا، فنر، محلول‌های شیمیایی خاص و دستگاه مکش هر گونه گرفتگی را به طور قطعی باز می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *