مقالات فر

فن کانوکشن و کاربرد آن در فر چیست؟ [۰ تا صد💯]

فن کانوکشن چیست

فن کانوکشن (convection) که با عنوان فن گردش هوای گرم نیز شناخته می شود، یک آپشن مهم در فرهای امروزی است. وجود این فن باعث می شود تا غذای درون فر به صورت یکنواخت پخته شود. ظاهر فن های کانوکشن به صورت پروانه ای است که در انتهای فر نصب شده اند. زمانی که غذا را داخل فر قرار می دهید، فن کانوکشن با چرخش سبب پخش حرارت می شود. این امر به مغز پخت شدن غذا بدون آن که برشته شود، کمک می کند. علاوه بر این، وجود فن کانوکشن باعث تنظیم رطوبت داخل فر می شود. زمانی که رطوبت داخل فر تنظیم شده باشد، کیک و یا هر نوع غذایی که در فر می گذارید، به صورت کامل پخته می شود. وجود این فن در فرهای امروزی فرایند پخت و پز را راحت تر و لذت بخش تر می کند. برای آشنایی با عملکرد و انواع فن کانوکشن در ادامه همراه ما باشید.

فن کانوکشن و کاربرد آن در فر چیست؟

فن کانوکشن ظاهر پروانه ای دارد که می توانید آن را در جداره های داخلی انتهای فرهای امروزی مشاهده کنید. از جمله فرهایی که دارای فن کانوکشن، فر توکار اخوان است. وجود این فن تأثیر بسیاری بر روی پخش حرارت در تمام بخش های فر دارد. زمانی که کیک، شیرینی و یا دیگر غذاها را در یک فر با فن کانوکشن می پزید، می توانید انتظار پخت کامل و بی نظیر آنها را داشته باشید. این درحالیست که در فرهای قدیمی، پخش حرارت تنها از طریق دیواره ها صورت می گرفت. همین امر باعث می شود تا قسمت های بیرونی مواد غذایی داخل فر، برشته شود و قسمت های داخلی به خوبی پخته نشوند. اما فن های کانوکشن دارای قدرت بالایی هستند و وجود آنها در فر، تأثیر بسیاری بر روی پخت غذا می گذارد.

راهنمای استفاده از کانوکشن در فر

قبل از استفاده از فن کانوکشن باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید از قابلیت های این فن به خوبی استفاده کنید. پخت انواع غذاها، کیک و شیرینی ها با استفاده از این فن امکان پذیر است. اما قبل از هر چیزی باید بررسی کنید که زمان پخت غذای مورد نظر شما در فر چقدر است. فرهای برقی که دارای فن کانوکشن از قابلیت تعیین زمان پخت برخوردار هستند. بنابراین، شما باید بر اساس غذایی که قصد پخت آن را دارید، زمان پخت را برای فر را تعیین کنید. پیش از تعیین دمای پخت، باید زمانی را برای گرم کردن محفظه فر در نظر بگیرید. برای گرم کردن فرهایی که دارای فن کانوکشن هستند، نیازی به صرف زمان زیاد نخواهید داشت. زیرا وجود فن کانوکشن سبب تقسیم حرارت در تمام قسمت های فر می شود و گرم شدن فضا را تسریع می بخشد.

تنظیم دما در فرهای دارای فن کانوکشن

تنظیم دمای فرهایی که دارای فن کانوکشن هستند با فرهای قدیمی کمی متفاوت است. از جمله فرهای دارای فن کانوکشن می توان به انواع فر اخوان اشاره کرد. زمانی که قصد پخت غذا در این فرها را دارید، توصیه می شود دمای فر را 25 درجه فارنهایت کمتر از دمای درج شده در دستور پخت قرار دهید. به عنوان مثال، اگر دمای پخت یک غذا 325 درجه فارنهایت قید شده باشد، بهتر است دمای فر خود را بر روی 300 درجه فارنهایت تنظیم کنید.

چرا وجود فن کانوکشن در فر الزامی است؟

وجود فن کانوکشن در فرهای امروزی به یک ویژگی الزامی تبدیل شده است. با وجود این قابلیت، نه تنها پخت غذاها به صورت کامل و مغز پخت انجام می شود بلکه می توانید در زمان پخت نیز صرفه جویی کنید. به دلیل قابلیت پخش حرارت، این فن ها زمان پخت غذا را سریع تر می کنند. همین امر، سبب کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در مصرف برق می شود. علاوه بر این، هدایت مناسب دما، احتمال سوختن غذا در فرهای کانوکشن را کاهش می دهد. در فرهای قدیمی، عموماً برای پختن غذا باید مدت زمان بیشتری دستگاه را روشن نگه دارید. روشن ماندن زیاد دستگاه های قدیمی، رفته رفته سبب کاهش عمر مفید دستگاه می شوند. از طرفی، فرهای کانوکشن به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت طولانی بدون افت کیفیت، قابل استفاده هستند.

تفاوت فن کانوکشن و معمولی در فرهای توکار

فرهای برقی که دارای فن کانوکشن هستند، در ظاهر با فرهای معمولی تفاوت زیادی ندارند. اغلب این فرها دارای ابعاد یکسان و طراحی های نسبتاً مشابهی هستند. اما قطعات به کار رفته در محفظه داخلی فرها عامل تفاوت آنها است. در فرهای معمولی دو المنت به کار رفته است که باعث ایجاد گرما و پخت غذا می شوند. این المنت ها در بالا و پایین فرهای معمولی واقع شده اند. اما در فرهایی که دارای فن کانوکشن هستند، المنت ها به گونه ای قرار داده شده اند که حرارت به طور یکسان بر روی غذا پخش می شود. این امر سبب جلوگیری از سوختن و یا خشک شدن غذاهای داخل فر می شود. یکی دیگر از تفاوت ها بین فرهای معمولی و فرهای کانوکشن دار، وجود دستور پخت در فرهای کانوکشن است. این فرها دارای یک دفترچه راهنما هستند که دما و مدت زمان پخت هر غذا در آن ذکر شده است. به طور معمول، زمان و دمای پخت غذا در فرهایی که دارای فن کانوکشن هستند، کمتر از فرهای معمولی است. از همین رو، معمولاً توصیه می شود قبل از استفاده از فرهای کانوکشن به دستور پخت غذا با این فرها توجه کنید.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *