مقالات اجاق گاز

چرا بعد از مدتی سطح اجاق گاز زرد می‌شود؟

زرد شدن اجاق گاز

شاید تا کنون برایتان پیش آمده باشد که سطح اجاق گاز استیل و یا چدنی و همینطور سطح پولکی گاز در همان روزهای اول شفافیت خود را از دست می‌دهد و شروع به تغییر رنگ و زرد شدن می‌کند. در ادامه این مقاله، علت ایجاد تغییر رنگ و روش های جلوگیری از آن را توضیح خواهیم داد. به منظور جلوگیری از تغییر رنگ سطح استیل و زرد شدن آن می‌توان در زیرشعله پخش کن از چدنی کمکی استفاده کرد.
در اجاق گازها برای جلوگیری از آسیب دیدن سطوح استیل زیر شعله پخش کن، لازم است که از چدنی کمکی استفاده شود. در اصل کاربردی که چدنی کمکی دارد این است که مانع از تماس مستقیم شعله با سطح اجاق گاز می شود و در نتیجه تاثیرمهمی در شفافیت و لکه نشدن سطح گاز دارد.

سینک روکار 151SP

مشاهده کنید: لیست قیمت محصولات اخوان با تخفیف ویژه در فروشگاه سازه کالا

دلایل زرد شدن و کدر شدن سطح اجاق گاز چیست؟

یکی از علت های زردشدن سطح اجاق گاز، قراردادن طولانی مدت ظروف و قابلمه های بزرگ بر روی شعله اجاق گاز می‌باشد. بصورت کلی اجاق گازهای تولیدشده در بازار، باید براساس استانداردهای موجود برای اجاق گاز باشند. در تمامی گازهای تولید شده، طبق استاندارد گاز باید میزان قطر سطح تماس ظروف بر روی شعله اجاق گاز 3/1 برابر قطر سرشعله در ارتفاع سه تا پنج سانتی متری هم قرارگیرند تا به کمک این راه میزان حرارت و شعله تولید شده بصورت یکسان در همه جا پخش شود.

در مواردی که ظرف گذاشته شده بر روی شعله بزرگتر از این استاندارد باشد و مدت زمان بیشتری بر روی اجاق گاز گذاشته شود، سطح استیل و یا چدنی گاز شروع به تغییر رنگ و زرد شدن خواهد کرد.

اجاق گاز مبله نمای تخت اخوان

مشاهده کنید: نمایندگی گاز اخوان با تخفیف ویژه در فروشگاه سازه کالا

راهکارهایی برای رفع لکه و زردی در سطح اجاق گاز در منزل

هنگامی که از ظرف کوچک و استاندارد با فاصله زیاد بین شعله اجاق گاز و ظرف استفاده کنیم هیچ یک از این مشکلات رخ نخواهد داد. برای رفع این مشکل می‌توانید بر روی چدنی گاز خود یک چدنی دیگر هم اضافه کنید، اینکار موجب افزایش فاصله بین ظرف و شعله اجاق گاز شده که از آسیب رسیدن به سطح آن جلوگیری می‌کند.

راهکار بعدی استفاده از پولیش و سمباده برای رفع لکه زرد و تغییر رنگ ایجاد شده بر روی سطح گاز خواهد بود. استفاده از این روش نیازمند مدت زمان طولانی می‌باشد و همچنین ممکن است که در اجاق گازهای شیشه‌ای، شیشه گاز در حین سمباده کشیدن نیز شکسته شود در نتیجه روش خطرناک و مشکلی برای رفع لکه زردی گاز می‌باشد.

• جوش شیرین و سرکه

مورد دیگری که به رفع لکه و زردی ایجاد شده بر روی سطح اجاق گاز کمک می‌کند، استفاده از جوش شیرین و سرکه است. برای اینکار ابتدا یک پیمانه از جوش شیرین را با کمی آب داغ مخلوط کنید تا جوش شیرین حالت خمیری به خود بگیرد. سپس دستمالی را آغشته به مواد کرده و جوش شیرین را بر روی سطح مرطوب و نم دار اجاق گاز بکشید و نصف استکان سرکه را پس از گذشت ده دقیقه بر روی سطح گاز اسپری کنید و به مدت یک الی هشت ساعت صبر کنید تا مواد به خوبی تاثیر خود را بر روی لکه بگذارد تا لک و کدری ایجاد شده برروی سطح اجاق گاز از بین برود.

برای این باید توجه شود که سطح اجاق گاز را نباید خیلی مرطوب کرد. توصیه می شود که خیسی باید به حدی باشد تا جوش شیرین حالت خمیری بودن خود را حفظ کند. پس از گذشت یک الی هشت ساعت به کمک یک اسکاچ نیمه زبر، به آرامی شروع به کشیدن و سایش کنید تا لکه های ایجاد شده در اثر حرارت و غذا به راحتی از بین برود.

• استفاده از لکه برها

روش دیگر مخصوص لکه هایی است که به سختی پاک می‌شوند و نمی‌توان به کمک روش های خانگی آن ها را از بین برد. در مواقعی که زردی ایجاد شده بر روی سطح گاز به راحتی پاک و شسته نمی‌شود می‌توان از شوینده های و لکه برهای مخصوص اجاق گاز کمک گرفت. از دیگر جلا دهنده های مخصوص گازهای استیل می‌توان به روغن و لیمو و اسپری های سیلیکونی و جلادهنده اشاره نمود که می‌توانند کمک زیادی به حذف لکه ها و شفافیت اجاق گازهای استیل شما کند.

استفاده از لکه بر

• روغن گیاهی و یا روغن زیتون

هنگام استفاده از روغن های گیاهی به ویژه روغن زیتون لازم است که از قبل آنها را برروی حرارت گذاشته و گرم کرده و بعد به وسیله یک دستمال به سطوح لک شده بمالید. سپس بر روی لکه چرب شده، تمیزکننده همه کاره را اسپری می کنیم تا لکه بطور کلی از روش سطح اجاق گازتان محو شود. همچنین این روش برای تمیز کردن هود در منزل هم کاربرد دارد.

• آب و صابون

برای اینکار ابتدا چدنی های شعله را بازکرده و با استفاده از دستمال آغشته به آب و صابون، به مدت بیست دقیقه آن محل را محکم پاک کنید و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، سطح گاز را پاک کرده و خشک کنید. از این روش بیشتر برای پاک کردن و زدودن چربی های باقیمانده سطح اجاق گاز می‌توان استفاده کرد.

• سرکه سفید

سرکه سفید بهترین و کاربردی ترین تمیزکننده برای سطوح استیل و ظروف شیشه ای به حساب می آید و می‌تواند رگه ها و لکه های چربی و کثیفی را پاک کند. برای اینکار دوبرابر سرکه سفید را با آب مخلوط می‌ کنیم و بعد محلول را برروی جرم ها اسپری کنید تا مواد اسیدی موجود در سرکه به خوبی در عرض مدت یک یا دو ساعت با لکه ها و جرم های باقیمانده واکنش نشان دهد و آنها را از بین ببرد.
علاوه براین می‌توانید به کمک ترکیب سرکه سفید با آب، کاشی و سرامیک آسپزخانه خود را تمیزکرده و برق بیاندازید.

• جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین با خاصیت ضد باکتریایی که دارد قادراست تا به خوبی آلودگی و کثیفی سطح اجاق گاز را از بین ببرد. از طرفی جوش شیرین به قدری ملایم است که سطح شیشه را خراش ندهد و باعث ایجاد خش بر روی سطوح اجاق گاز درحین تمیز کردن نشود. کمی از جوش شیرین را بر روی لکه­ ها ریخته و پس از آن به وسیله نصف لیمو آن منطقه را مالش دهید و بعد به کمک یک پارچه یا دستمال تمیز باقیمانده ذرات جوش شیرین و لیمو را پاک کنید تا خودتان تاثیر و قدرت این ترکیب را برای از بین بردن زردی و ایجاد شفافیت ببینید.

بیشتر بخوانید: قیمت سینک اخوان به همراه راهنمای خرید

• مایع ظرفشویی و جوش شیرین

جوش شیرین شامل ذراتی است که به از بین بردن لکه ها کمک میکند و از این ماده می‌توان در ترکیبات اغلب لکه برها استفاده کرد. در این روش باید به نسبت مساوی جوش شیرین و مایع ظرفشویی را با یکدیگر ترکیب کرده تا بافت آن کمی به حالت کف آلود درآید. در نتیجه ظرف مدت زمان یک ساعت با برداشتن این مخلوط از روی لکه، خواهیم دید که اثر و ردی از لکه بجامانده باقی نخواهد ماند.

• انواع لکه برهای مخصوص اجاق گاز

برخی از لکه برهای گاز دومنظوره هستند یعنی علاوه بر از بین بردن لکه های سطح گاز باعث ایجاد براقیت و جلادهندگی به استیل می‌شوند. میتوانید به جای لکه برهای معمولی، از اسپری‌های دوکاره و محصولاتی از این قبیل استفاده کنید.
تولیدکنندگان هریک از این لکه برها، فرمول مخصوصی را برای تولید هریک از محصولات شان دارند به همین دلیل طریقه مصرف هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است پس بهتر است که پیش از مصرف این لکه برها به راهنمای استفاده از آنها دقت شود. البته در اغلب موارد روش مصرف به این طریق است که مقدار کمی از محصول را بر روی سطح لکه دار اجاق گاز اسپری کنید و سپس آن را به وسیله یک اسفنج یا پارچه نیمه خیس پاک کنید.
علاوه بر اینها بهتر است که هنگام پاک کردن لکه ها از برس های سیمی و یا سیم ظرفشویی استفاده نشود زیرا ممکن است که باعث ایجاد خش برروی سطح گاز بشود.

برای کسب مشاوره رایگان توصیه می‌کنیم با شماره تماس درج شده در بخش تماس با ما ارتباط برقرار نمایید و از خدمات سازه کالا استفاده کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *