مقالات اجاق گاز

اجاق گاز خوب چی‌ بخریم ؟ | راهنمای کامل خرید اجاق گاز

راهنمای خرید اجاق گاز

اجاق گاز یک وسیله مهم و بسیار کاربردی در آشپزخانه است که برای زندگی ضروری است. شما تقریبا هر روز از اجاق گاز استفاده می‌کنید و ممکن است تا سال‌ها برای تعویض آن اقدام نکنید. از این رو شما باید در هنگام خرید این وسیه بدانید که اجاق گاز خوب کدام است و کدام نوع آن برای شما مناسب است. شما باید به این خرید به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کنید و در انتخاب محصول مورد نظر خود بیشترین دقت را داشته باشید. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید به آنها توجه کنید اشاره کنیم و یک راهنمای کامل خرید اجاق گاز در اختیار شما قرار دهیم. با سازه کالا همراه باشید.

اجاق گاز مبله نمای تخت اخوان

مشاهده کنید: قیمت گاز اخوان با تخفیف ویژه نمایندگی سازه کالا

مشاهده کنید: قیمت گاز داتیس با تخفیف ویژه نمایندگی سازه کالا

چه اجاق گازی مناسب آشپزخانه من است؟

انواع مختلفی از اجاق گاز در بازار موجود است و می‌توان گفت که همه آنها برای همه افراد مناسب نیست. بلکه شما باید مناسب‌ترین نوع اجاق گاز را انتخاب کنید و سعی کنید تا حد توان از تردید در انتخاب خود جلوگیری کنید. در ادامه بیشتر به این انتخاب می‌پردازیم.

ممکن است آشپزخانه شما کوچک باشد و قصد داشته باشید از اجاق‌های توکار برای آشپزخانه خود استفاده کنید؛ یا ممکن است فر مجزا داشته باشید و به دنبال خرید یک گاز رومیزی یا صفحه‌ای ظریف باشید؛ یا اینکه آشپزخانه شما جا دار است و شما می‌خواهید با خرید یک اجاق فردار به صورت کامل از فضای خود استفاده کنید.

 اغلب مردم اجاق گازهای ایستاده را که ممکن است فردار یا بدون فر باشند انتخاب می‌کنند که این تا حدی به سلیقه آنها بستگی دارد. اما اگر فضای کافی در اختیار نداشته باشند این کار باعث ایجاد دردسر می‌شود. شما در هنگام انتخاب نوع اجاز گاز باید به دکوراسیون و نیازهای کاربردی خود توجه کنید و بعد یک نوع را انتخاب کنید.

ضمناً تعداد شعله‌ها در اجاق‌های مختلف متفاوت است و شما باید متناسب با تعداد اعضای خانواده خود به این مسئله هم توجه داشته باشید. اگر خانواده کم جمعیتی دارید نیاز نیست به سمت اجاق‌های 5 یا 6 شعله بروید و اگر خانواده پر جمعیتی دارید اجاق‌های 2 یا 3 شعله مشکلات زیادی را برای شما به وجود می‌آورد.

انواع اجاق گاز

خرید اجاق گاز بیشتر از توجه به دکوراسیون است و باید شما این محصول را از نظر تمام جوانب آن در نظر بگیرید. در ادامه به ویژگی‌های انواع اجاق گاز از نظر فاکتورهای مختلف اشاره می‌کنیم:

انواع اجاق گاز از لحاظ مصرف انرژی

اجاق‌ گاز‌های آشپزخانه به طور کُلی از نظر مصرف انرژی به چند دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول آنهایی هستند که از گاز شهری به عنوان سوخت استفاده می‌کنند؛ دسته دوم آنهایی هستند که از گاز کپسول استفاده می‌کنند و بیشتر در شهرهایی یافت می‌شوند که گازکشی خانگی ندارند؛ و دسته آخر اجاق گازهای الکتریکی هستند که از برق برای گرم کردن غذا استفاده می‌کنند.

فر برقی DF-655Ultra

مشاهده کنید: خرید انواع فر داتیس با ضمانت نامه معتبر شرکتی

مشاهده کنید:  خرید فر برقی داتیس از نمایندگی معتبر با قیمت مناسب

از آنجایی که اجاق الکتریکی از سیکل‌های منظم الکتریکی برای گرم کردن استفاده می‌کند، مصرف انرژی به صرفه‌ای دارد و شما لازم نیست نگران مصرف انرژی بیش از حد آن باشید. علاوه بر این اجاق گاز‌های مختلف مصرف انرژی مختلفی دارند که اگر این مسئله برای شما مهم است، حتما باید به آن دقت کنید.

انواع اجاق گاز از نظر طراحی

اجاق‌ گازها از نظر ظاهر در مدل‌های مختلفی طراحی می‌شوند. در ایران بیشتر دو نوع توکار و ایستاده مورد استفاده عموم است. اجاق گازهای توکار داخل فضای کابینت‌ها قرار می‌گیرند و فضای کمتری اشغال می‌کنند و البته از اجاق‌های ایستاده معمولی قیمت بالاتری نیز دارند. به این نوع اجاق‌ها، اجاق صفحه‌ای نیز گفته می‌شود که خود انواع مختلفی با ضخامت‌های مختلف دارند.

اجاق گازهای ایستاده که در تمام دنیا سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان گفت محبوبیت بیشتری دارند، معمولا فر دار نیز هستند. این اجاق‌ها در میان کابینت‌ها قرار می‌گیرند و چندین برابر اجاق‌های صفحه‌ای ارتفاع دارند.

ویژگی‌های اجاق گاز ایده‌آل

در این بخش به ویژگی‌های اجاق گاز مناسب برای انتخاب محصول مناسب اشاره می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

گاز صفحه شیشه G35-HE

مشاهده کنید: خرید گاز رومیزی اخوان با تخفیف ویژه

مشاهده کنید: قیمت گاز صفحه ای داتیس از نمایندگی معتبر

اندازه اجاق گاز

اندازه اجاق گازی که انتخاب می‌کنید به عوامل مختلفی مثل متراژ آشپزخانه، میزان پخت و پز روزانه و نیز جمعیت خانواده شما بستگی دارد. همانطور که قبلا گفتیم اگر آشپزخانه کوچکی دارید می‌توانید از اجاق صفحه‌ای استفاده کنید.

 

 این اجاق‌های به آشپزخانه‌های کوچک شکل مدرنی می‌دهند. همچنین اگر حتما می‌خواهید از اجاق گاز ایستاده استفاده کنید، حتما به طول و عرض آن دقت کنید تا اندازه آن کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد نیاز شما نباشد.

توان حرارتی اجاق گاز

هنگامی که قصد خرید اجاق گاز حرارتی دارید، باید به توان حرارتی آن نیز توجه داشته باشید. معمولا در ایران توان حرارتی اجاق گاز بین 4/1 کیلووات و 6/3 کیلووات است. بعضی از اجاق گازها شعله بسیار قوی دارند و البته مصرف انرژی بالاتری هم دارند و برخی دیگر با مصرف انرژی کمتر حرارت کمتری نیز دارند. همچنین اجاق‌های الکتریکی نیز هستند از برق برای ایجاد حرارت استفاده می‌کنند.

جنس اجاق گاز

یکی دیگر از ویژگی‌های اجاق گاز‌های مختلف جنس آن است که شامل موارد زیر است:

استیل: بیشتر اجاق گازها گازها از جنس فولاد زنگ نزن یا استیل هستند؛ محیط آشپزخانه معمولا پر از مواد غذایی و بخار اب است و موجب زنگ زدن اجاق می‌شود. بنابراین این جنس از اجاق گاز برای آشپزخانه مناسب است. حتی اگر بدنه اجاق گازهای استیل به شدت گرم شود باز هم مقاومت خوبی دارد و از آسیب به آن جلوگیری می‌کند.

استیل و شیشه: بسیاری از اجاق گازهای صفحه‌ای از این جنس ساخته می‌شوند. معمولا صفحه آنها از جنس شیشه و سطوح زیرین و لبه‌های آن از جنس استیل است. خرید این اجاق گازها به دلیل ظاهر بسیار زیبایی که دارد بسیار پرطرفدار است و علاوه بر این دوام و مقاومت خوبی دارند.

شیشه: این اجاق گازها از شیشه بسیار مقاوم ساخته شده‌اند و بسیار زیبا هستند. البته علی رغم این زیبایی سالم و زیبا نگه داشتن این گازها بسیار دشوار است و ظرافت آنها موجب آسیب‌پذیری آنها می‌شود.

راهنمای خرید اجاق گاز خوب

اجاق گازی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز شود

معمولا بسیاری از اجاق گازهای دارای شعله پخش کن هستند که همین باعث می‌شود تمیز کردن آنها کاری ساده باشد. به این دلیل که در این اجاق گازها اگر غذا سر ریز شود وارد محفظه شعله نمی‌شود و برای تمیز کردن کافی است سینی گاز را تمیز کنید. اما آنهایی که شعله پخش کن یا رویه ندارند سخت‌تر تمیز می‌شوند و شما باید بیشتر مراقب سر ریز کردن آن باشید.

اجاق گازی را انتخاب کنید که اندازه‌ شعله‌های آن متفاوت باشد

اجاق گازی که شعله‌هایی با اندازه‌های مختلف دارد، حرارت‌های مختلفی به شما ارائه می‌کند تا ظروف کوچک و بزرگ را روی آن قرار دهید. گاهی ممکن است شما به شعله قوی‌تری احتیاج نداشته باشید و غذا را روی شعله کوچک قرار دهید.

اجاق گازی را انتخاب کنید که ایمن باشد

نکته دیگری که باید در خرید اجاق گاز مناسب به آن توجه کنید. معمولا اجاق گازهایی که فندک و ترموکوبل ایمنی دارند امنیت بیشتری دارند. کاربرد ترموکوبل این است که به هر دلیلی اجاق گاز خاموش شود، اجاق را خاموش می‌کند تا از آتش‌سوزی و انفجار جلوگیری کند.

مسئله دیگر ایمنی کودکان است که نباید پیچ‌های آن در دسترس کودکان قرار بگیرد. همچنین اجاق‌ گازهایی که فندک خودکار دارند بسیار ایمن‌تر و راحت‌ترند؛ چراکه در هنگام روشن کردن اجاق گازهایی که این ویژگی‌ را ندارند ممکن است دچار سوختگی شوید.

اجاق گاز فردار کاربردی است

اگر خیلی از شیرینی، کیک و پیتزا استفاده می‌کنید، باید اجاق گازهای فردار را تهیه کنید. برخی از اجاق‌ها یک و برخی دیگر دو عدد فر دارند که آن هم برای شما باید مهم باشد. حتما قفسه‌های فر را امتحان کنید تا به درستی کار کنند. امروزه بسیاری از اجاق گازهای فردار تمیز کن اتوماتیک دارند که اگر حوصله تمیز کردن فر را ندارید باید این موضوع را مد نظر قرار دهید.

گارانتی اجاق را در نظر داشته باشید

حتماً در هنگام خرید اجاق گاز دقت داشته باشید تا در صورت خرابی بتوانید از آن استفاده کنید. برخی گارانتی‌ها به صورت طولانی‌ مدت اجاق گاز را سرویس‌دهی می‌کنند.

گارنتی

اجاق گاز را با برند مناسب انتخاب کنید

اجاق گاز هم مانند وسایل خانگی دیگر مثل یخچال و تلویزیون برندهای خاص خود را دارد که شما باید بهترین‌ها را بر حسب بودجه خود از میان آنها انتخاب کنید. برندهایی در بازار موجوداند که محصولات باکیفیت‌تر، ماندگارتر، مقرون به صرفه و کاربردی تولید می‌کنند. در ادامه بهترین برندهای اجاق گاز ایرانی و خارجی را معرفی می‌کنیم:

بهترین برند اجاق گاز ایرانی

اگر به دنبال خرید اجاق گاز مناسب ایرانی هستید، باید با بهترین برندهای آنها آشنا باشید. معمولا برندهای استیل البرز، داتیس، بیمکث، اسنوا و اخوان از محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند. در حالی که اجاق‌ گازهای ایستاده اسنوا، رزگاز و سینجر گاز نیز حرفی برای گفتن دارند. نکته قابل توجه راجب محصولات ایرانی این است که کیفیت آنها بسیار به برندهای خارجی نزدیک است و علاوه بر آن به دلیل خدمات پس از فروشی که دارند، تعمیر آنها ساده است. 

 
امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *